Fjällräven vinner varumärkespris

Fjällrävens varumärkesvård har gett positiva resultat. Nu prisas de med Signumpriset som premierar företag i Norden som vårdar och förvaltar sitt varumärke på bästa sätt.

– Det är på tiden att ett outdoormärke vinner ett sådant här pris, säger Jerry Engström, Fjällrävens varumärkeschef.

Att Fjällräven, som nu genomgår lanseringen av en omfattande makeover av varumärkesplattformen, vinner priset i år ser de själva som ett bevis på att de är på rätt väg.

– Att vi vinner känns extra roligt i och med att vi håller på att utveckla varumärket, säger Jerry. Det känns som ett bevis på att vi håller en stark och konsekvent linje.

I arbetet med att utse vinnaren av priset sätts den långsiktiga planeringen och vården av varumärket i centrum, i stället för enskilda kampanjer. Långsiktighet och konsekvens är enligt Jerry något som också Fjällräven har tydligt i åtanke.

Priset instiftades 1995 och delas ut av immaterialrättsbyrån Groth & Co i samband med Varumärkesdagen i Stockholm. Bedömningskriterierna för priset är bland annat att företaget ska ha en genomtänkt och långsiktig varumärkesstrategi, en enhetlig varumärkesexponering och en varumärkesmanual.

Förra året gick priset till finska Marimekko men i år vinner alltså svenska Fjällräven i konkurrens med Coca-Cola, Indiska, Eniro och Vattenfall med motiveringen: ”Trots den hårda konkurrensen där man kan nå fram till såväl återförsäljare som konsumenter, har man inte låtit sig lockas av att modernisera Fjällräven-figuren utan stått fast vid den gamla välkända utformningen – en föredömlig trygghet mot varumärket”.

Tidigare vinnare av Signumpriset:

2008: Marimekko

2007: Löfbergs Lila

2006: Ica

2005: Tetra Pak

2004: Svenska Dagbladet

2003: Absolut Vodka

2002: Atlas Copco

2001: ITT-Flygt

2000: Carlsberg

1999: Bang & Olufsen

1998: Statoil

Fjällräven vinner varumärkespris Fjällräven vinner varumärkespris Fjällräven vinner varumärkespris