Fräsch, fräschare, Swesport. Tongångarna kring Swesport i den nya lokalen Kistamässan är positiva och entusiastiska. Att Swesportgalan också tillförde glamour i sportbranschen fanns heller ingen tvekan om.
Årets Swesport gick av stapeln andra helgen i januari i den helt nybyggda Kistamässan, något som helt klart bidrog till en fräschare mässa. Luftiga lokaler, högt i tak, god ventilation, högklassig mat, bra service, rätt ljus, avslappnad atmosfär och modern känsla var några av de åsikter om mässan som utställare och besökare delade med sig av till Sportfack vid en rundfrågning.
Cathrin Wedemo för Alprausch från Nowe Distribution upplevde de nya lokalerna som ett stort lyft:
– Mässan har bara blivit allt bättre, säger hon. Den har blivit mer inramad och komprimerad på ett positivt sätt. Galakvällen på söndagen var också ett rejält plus med riktig VIP-känsla, ljus, vita dukar.
Mycket bättre lokaler. Det menar även Jonas Wallén från Tennessee Style som montrar Kamik.
– Luftigt, fräscht, nytt! Infoflödet har också varit mycket bra med god kontakt och många mejl från arrangörerna.
Många formella såväl som informella möten skapades under de två mässdagarna och spaningen efter nästa års trender var idog. Trendspaningen förenklades med hjälp av Designcompagniets dagliga modevisningar och trendföreläsningarna av Sportfacks trendorakel Martin Willners.
Förutom mässveteraner siktades en hel del Swesportnykomlingar. Frida Brink från Utefamiljer, säljagentur för I/O, In the Pocket, Aussie´s Finest och Nanook ställde ut för första gången.
– Det absolut roligaste har varit alla möten, både inbokade och spontana, säger Frida. Jag känner mig riktigt nöjd.
Också Vennerberg Trading var Swesportrookies varumärkena Phax och Belly Cloud. Jörgen Bergfors och Sara Vennerberg kände att de blev väl bemötta av besökarna som tittade förbi och de upplevde att stämningen var familjär och avslappnad utan någon som helst synlig stress.
Från arrangörssidan är tongångarna efter mässan idel positiva. Jenny Tirén Berg från Svenskt Sportforum tycker att helheten blev extra lyckad med Swesportgalan på söndagskvällen.
– Kvällen tillförde verkligen fest och glamour till mässan. Den bidrog till att Swesport inte bara blev en intern angelägenhet eftersom press, modefolk och bloggare också var inbjudna. Då ser fler att det faktiskt händer något i sportbranschen.
Tongångarna bland Swesportarna tolkar Sportfack som tydligt positiv, men ändå inte utan allehanda önskemål såsom att exempelvis: lägga mässan efter ISPO; bjuda in allmänheten till mässan; tillfoga ett butikspris i Gear of the Year och även annat för att locka butikerna att komma samt att locka de stora drakarna att ställa ut på mässan.
Se fler bilder i bildspel. Länk finns till höger här intill!