De hetaste trenderna

Här har du listan med de 12 hetaste trenderna för hösten/vintern 2009/2010. Med dessa i bakhuvudet blir din spaning efter storsäljare lite enklare och inköpen mer varierade.

1. Komfort

Jakten på komfort är den starkaste av alla samhällstrender just nu. Det spelar ingen roll om det handlar om fjärrvärme till huset, automatväxel i bilen, all inclusive på semestern eller gjutna sulor i slalompjäxorna – det är komforten alla vill åt.

Har en produkt komfortargument är den värd att titta lite extra på. Skor som finns med olika breda läster är bra, fleecefodrade fickor likaså. Det behöver inte vara några stora revolutioner – bara det känns skönt och bra i butiken så räcker det mycket långt.

Ett tecken på komforttrenden är att passformen på tröjor och byxor blir ledigare, inte minst gäller det inom fitness.

2. Värme

Värme är en del av komforttrenden – folk är helt enkelt trötta på att frysa. Skaljackan är för experten, vanliga utövare väljer fodrade jackor. Samma sak gäller för handskar, mö­ssor och skor – det som är varmt kommer att sälja bäst.

Dun kommer att fortsätta att vara en stor trend, men det kommer också alternativ i form av syntetmaterial som Primaloft och Thinsulate. Softshell, fleece och ull är andra material som blir vinnare i värmetrenden. Underställ och tekniska strumpor kommer också att rida på värmevågen nästa höst/vinter.

3. Limited editions

Många vill känna sig utvalda och lite speciella. Att ha det alla andra inte har lockar och limited editions ligger i tiden. Upplagan behöver inte vara extremt liten, McDonalds tillfälliga menyer produceras i 10.000-tal men säljer på sin begränsade upplaga ändå.

Inom sport är det främst sneakers som tillverkas i limited editions, men det börjar komma även på kläder och hårdvara. Får ni chansen att sälja en produkt som bara finns i en begränsad upplaga så ska ni ta den och se till att skylta upp butiken ordentligt med den. Med rätt reklam i förväg kan ni till och med få folk att stå i kö för att få köpa ett av tio exemplar i just er stad.

4. 50+

Sport är inte något enbart för de unga och friska. En av de absolut köpstarkaste målgrupperna är 50+. Förutom att de har det bra ställt ekonomiskt prioriterar de sina fritidsnöjen när barnen har lämnat boet. Det kan vara golf, maratonlöpning, skidåkning, walking, fiske eller träning på gymmet.

Val av sport är inte det intressanta, det viktiga är att de lägger mycket pengar på utrustningen och att de inte lockas av det sortiment som vänder sig till coola 20-åringar. Se till att ha bra alternativ till de som tidigare kallades för medelålders. De ser sig själva som mitt i livet och vill ha roligt när de rör på sig.

5. Detaljer

Designen flyttar ned på detaljnivå. Självklart ska dragkedjan ha en designad kläpp. Självklart ska skidans ovansida ha en struktur. Självklart ska skosnörena vara mönstrade. Självklart ska fodret på jackan vara en del av designen trots att det inte syns då jackan används. Många, faktiskt de flesta, detaljer har väldigt liten praktisk funktion, men det spelar ingen roll. De ger produkten det där lilla extra som kan vara avgörande för ett köpbeslut.

Som säljare kan det vara svårt att använda detaljerna som säljargument eftersom det ofta bara handlar om yta, men med rätt belysning kan kunderna upptäcka dem på egen hand.

6. Eko

När den akuta bankkrisen är över kommer miljön att ta tillbaka platsen som den stora politiska frågan. Många konsumenter är villiga att ändra sitt köpbeteende och ta ställning om de bara får chansen.

Det är er uppgift i butikerna att ge dem möjligheten till gröna val genom att visa upp produkter med miljöargument. Innan ekologisk mjölk fanns i mejerikylen var efterfrågan inte stor – nu är det ett självklart val för många konsumenter.

En hel del konsumenter kommer att vilja visa upp att de gjort ett medvetet ekologiskt val. Eftersom det inte går att se på en produkt att den är tillverkad av återvunna PET-flaskor så väljer de ett varumärke med stark miljöprofil för att öppet visa sitt val. Se till att satsa på de märken som profilerar sig som miljövänliga.

7. Funktion

Funktion är sporthandelns viktigaste sälj­argument. Era konkurrenter i sko- och konfektionshandeln säljer på utseende och kvalitet – ni har även funktion och det ska ni upplysa kunderna om. Det kan vara småsaker som att munkjackan har en liten ficka för mp3-spelaren eller betydligt större saker som andning, vattentäthet och värme. Poängtera funktionsdetaljer för kunderna och utnyttja det också till merförsäljning av till exempel impregneringsspray, strumpor och andra saker som lyfter funktionen ytterligare.

Flera produkter omfattas dessutom av garantier som inte finns hos era konkurrenter.

8. Små märken

Undersökningar i livsmedelshandeln har visat att ett brett sortiment med både de stora marknadsledarna och små, nischade märken både ökar försäljningen och höjer snittpriset. Anledningen är att kunderna får förtroende för en butik som har ett brett sortiment och därför inte letar vidare. De små märkena är ofta dyrare än de stora och därför kan priset på den marknadsledande produkten höjas utan att den framstår som dyr.

En satsning på små och udda märken gör att ni framstår som experter som vaskat fram små guldkorn. Dessutom är det bland de nya, små märkena som framtidens jättar finns och självklart vill ni vara med från början av den resan.

9. Barn

Dagens föräldrageneration ser sporthandeln som det självklara valet när de ska köpa vinterkläder. De vill att deras barn ska ha skor och kläder med funktionsmaterial och hög slitstyrka och det är precis vad många varumärken har att erbjuda.

Barnsegmentet kan mycket väl bli det stora tillväxtområdet för de sportbutiker som vågar göra en rejäl satsning och ta in kläder redan från krypstadiet. Föräldrar prioriterar sina barns idrottande även då familjeekonomin är ansträngd. Fortsätt därför att satsa på bra hårdvara och skor för barn i åldern 6-15 år. Med bra utrustning blir sporten roligare.

10. Ton-i-ton

Efter en vinter och sommar med 80-talets neonfärger i stark kontrast mot varandra slår pendeln tillbaka med rejäl kraft. Ton-i-ton kommer att dominera färgskalan i allt: kläder, skor och hårdvara.

Kontrasterna finns fortfarande kvar, men det är inte mellan två helt olika färger utan mer mellan två eller flera nyanser av samma färg. Det ger ett mer sofistikerat utseende, lite mer vuxet. Ton-i-ton finns i alla segment – från fitness till skidåkning – och gäller för både herr och dam.

11. Väskor

Väskor av alla de slag har utvecklats otroligt mycket de senaste åren. En del säljer enbart på stil medan andra är funktionsinriktade. Oavsett vilket så finns det massor att välja bland och väskor är nästan ett eget segment idag.

I takt med att resandet ökar så ökar också behovet av väskor. Snowboardfodral, resefodral för golfbagen eller bara den klassiska jättetrunken för hockeyutrustningen ska självklart finnas i en sportbutik. Det finns dock så mycket mer som snygga handväskor, fodral för Ipoden, fotoväskor, necessärer och mycket annat. Glöm inte bort dem.

12. Stickat

Grova stickade tröjor, mössor och vantar är en del av värmetrenden, men det är också en egen stil som förtjänar sin egen plats på trendlistan.

Det här är plagg som H&M, Kapp Ahl och de andra modekedjorna kommer att sälja containervis av, men de kommer också att finnas i många sportkollektioner. De kanske inte känns lika sportiga som en fleecetröja, men de är betydligt trendigare i höst och därför ska ni självklart ha dem i ert sortiment.

Av: Martin Willners

De hetaste trenderna De hetaste trenderna De hetaste trenderna

De hetaste trenderna De hetaste trenderna De hetaste trenderna De hetaste trenderna De hetaste trenderna