Dags att rädda Swesport

När jag gick igenom utställarlistan för Swesport 11-12 januari så blev jag riktigt orolig. Många av de största svenska sportleverantörerna saknas på Swesport.

Reebok och Asics är de enda av de stora sportskoleverantörerna som finns på plats – Nike, Adidas och Puma lämnade alla Swesport för några år sedan.

Samma sak gäller på snösidan; Amer Sports, Interski, Peak Performance, Burton och Scott finns inte på plats. De som får slåss för snösegmentet på Swesport är Bios, Sportmanship, Skigutane, Scantrade, K2 och flera svenska konfektionsmärken.

Jag tycker inte att det räcker.
Jag tycker att det är dåligt av de stora att inte ställa ut.

Det finns säkert många bra skäl till varför de stora svenska sportleverantörerna väljer bort Swesport. Kostnader är en, fel tidpunkt en annan, inga ordrar skrivs på plats en tredje, kedjorna har sina egna inköpsdagar en fjärde, vi satsar på våra showrooms en femte.

Jag förstår allt det där, men jag tycker ändå att det är fel. En mässa står och faller med dess innehåll. Finns inte de stora och viktiga leverantörerna med så kommer inte besökarna och till slut dör mässan.

En bra mässa är det bästa verktyget för sportbranschen. Under ett par dagar kan alla som jobbar med inköp gå igenom kompletta kollektioner från gamla och nya leverantörer. Ett brett utbud ger koll på trender och dessutom träffas stora delar av branschen under ett och samma tak. Det sista är oerhört viktigt och skäl nog för de stora leverantörerna att vara med på Swesport.

Hur kul var hockey i OS innan NHL gjorde uppehåll så att alla världens bästa spelare kunde vara med? Hur kul är OS-fotbollen utan de stora stjärnorna? Hur kul är Stockholm Open i tennis eller SAS Scandinavian Masters i golf när ingen av de tio bästa i världen ställer upp?

Swesport ska vara en branschmanifestation då alla – både leverantörer och butiker – möts för att bli peppade och få ny kunskap. De stora leverantörerna måste komma tillbaka som utställare, speciellt nu när mässan hålls i nya fräscha mässlokaler, och kedjorna måste uppmana sina medlemmar att åka till Swesport.

Ni som jobbar i butik kan göra två saker. Den första är självklart att åka till Swesport 11-12 januari och besöka de drygt 100 utställare som kommer att finnas där. Det finns mycket att se.

Den andra saken är att ni ska ringa till de leverantörer som inte ställer ut på Swesport och fråga varför de inte är där. Säg att ni vill kunna jämföra deras produkter med alla andras under de två dagar under året då denna unika chans finns. Säg att det inte räcker med att besöka deras showroom eller få en uppackning av ett begränsat sortiment i butiken.

Mässor är det bästa som finns. Hjälp till att rädda Swesport.

Vi syns

Martin Willners