Silva fyller i år respektabla 75 år. Med sina nio kliv uppåt på listan visar de sig starkare än någonsin. Anledningen: total företagsmakeover som visar ett allt tydligare resultat.
Kompassnålen pekar norrut, närmare bestämt mot Sollentuna i norra Stockholm. Där huserar Silva som varit minst sagt vägledande i 75 långa år. Nu tar de ett sjumilakliv i Årets Leverantör upp från 2006 års 37:e plats och förra årets 24:e plats till årets aktningsvärda 15:e placering och med en förbättring i fem av sju kategorier. Fortsätter de i samma takt är tio-i-topp-placeringen inte långt borta.
Silvas vd Lars Gullikson är märkbart glad över utvecklingen i undersökningen.
– Resultatet är ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger en leende Lars som själv är svärson till grundaren och inbitne orienteraren Gunnar Tillanders son Hans-Gunnar Tillander.
För åtta år sedan tog Lars över rodret i företaget efter Hans-Gunnars pensionering. Huvudfokus blev direkt att starta en process för att renodla hela verksamheten. De fina siffrorna i resultatet, höjningen från förra årets 24,1 till årets 25,1 poäng kopplar Lars till hela den totala makeover som företaget fortfarande är inne i – utvecklingen av alla processer sker fortlöpande.
Lars styrde riktningen mot ett nytt, modernare Silva och frågade både sig själv och alla anställda vad Silva egentligen stod för. Kvalitet, tradition och säkerhet i produkterna blev det eniga svaret. Då fasades närmare hälften av produktsortimentet ut och plast- och legotillverkningen såldes. En ny kommunikationsplattform såg dagens ljus och de 28 olika logotyptypsnitten skalades ned till ett enda. Varumärket gick från spretigt till samstämmigt.
– Vi kände att det fanns produkter som inte stod för våra värden och var tvungna att rensa ut, vilket i sig har bidragit till en stark tillväxt för Silva de senaste åren, säger Lars. Trots att vi har avvecklat nästan hälften av sortimentet är företaget större nu än när jag började.
Ett ytterligare krafttag gjordes 2004 för att se över processerna i företaget. Särskilt stor vikt lades vid att mäta kundernas attityder och i samma veva började de väva in Årets Leverantör i utvecklingsarbetet.
– Vi frågade oss hur vi som leverantör kan göra för att butiken ska tjäna mer pengar på våra produkter och samtidigt ge bättre service till kunderna, säger Lars. Att få in en extern kundmätning kändes relevant för att kunna analysera vår utveckling.
Efterfrågan, där poängen studsar upp från 3,2 till 3,6 står för Silvas största ökning. Att de har full effekt på den egna fabriken nere i Kina tror Lars är en grundläggande orsak. Varuströmningen har helt enkelt förbättrats.
En liten men ändå för Silva betydlig ökning berör kategorin Leveranser, där poängen höjs från 3,6 till 3,8. Leveransberedskap och synkroniserade lanseringscykler med kedjornas inköpsperioder är där den rätta metoden. Lars ser med glädje på att insatserna med effektivisering av leverantörskedjan har gett effekt.
– Ingen vill ju ligga på lager i dessa tider, så den som kan leverera i tid ligger verkligen bra till, betonar Lars.
Två kategorier som står och trampar på samma poäng som 2007 är Service och Säljstöd – detta trots att Silva satsat på gediget informationsmaterial och butiksdisplayer för produkterna. Lars är dock hoppfull över 2009 års stora websatsning med pedometern Ex3 Connect som får en egen hemsida från den 1 januari silvaconnect.com med ett interaktivt träningscommunity samt lanseringssajten silvaintelligentlight.com för den nya Alpha-pannlampan.
Förutom den fina poängklättringen kan även Silva stoltsera med att vara den leverantör som fångat in allra flest svar i undersökningen. Tillit och förtroende för varumärket tror en nöjd Lars är svaret trots att de representerar en liten kategori i sammanhanget.
– Vi vill ju uppnå att butiken genom våra kategorier ska känna att de har en riktig sportbutik, lägger han till och berättar om en kund som hörde av sig och sa att hela butiksimagen höjs när de har Silva i sortimentet.
Nu ligger inriktningen på att stärka samtliga processer och att utveckla kategoriledarskapet för främst kompasser, pannlampor och träningsredskap i Excercise-4-life-serien. Bättre omvärldskoll och goda relationer gentemot kunderna är något som också fokuseras. 75-åringen verkar visa sig piggare och mer passionerad för friluftsliv än någonsin tidigare.
– Vi är en bra bit på vägen och detta är ett steg till i processen, men vi vill fortsätta att klättra! avslutar Lars.