Tvåa, tvåa, trea, etta och etta - det är en imponerande rad Adapt Comfort kan visa upp i Årets Leverantör de senaste fem åren. Men årets totalvinnare har inga planer på att bli fat and happy.
– Det är stort.
Det är en glad Freddy Gustavsen som tillsammans med sonen och kollegan Niclaes möter Sportfack efter Adapt Comforts andra raka seger i Årets Leverantör. Segrar är alltid svåra att gradera men jag förstår på Freddy och Niclaes att årets seger smäller lite högre än förra årets.
– Att försvara är ju mycket svårare, det är lätt att bli fat and happy när man har vunnit, säger Freddy.
– Ja, att vinna två år i rad är alltid det svåraste, fyller Niclaes i.
Även sett till siffror är segern mer värd. Avståndet ner till tvåan Asics (som för övrigt kom tvåa även förra året) har visserligen krympt men totalpoängen ökar med 0,4 till 28,4. I fem av sju kategorier ökar Adapt eller ligger kvar på samma höga poängnivå, endast i två kategorier backar företaget och då bara med 0,1 poäng.
Det är en ödmjuk duo och de väljer sina ord varsamt när de ska förklara varför de vinner i år igen. Återigen framhåller de laginsatsen och vikten av att arbeta långsiktigt.
– Det är ett kollektiv som drar Adapt och efter en seger kan det vara svårt att få dem att förstå att det finns fler segrar. Jag tror vi har lyckats med vårt management-upplägg att entusiasmera och få med personalen på tåget, säger Freddy.
– Vi har en grundidé och den förädlar vi undan för undan. Dessutom jobbar vi bara med det vi tror på och är alltid noga med att tala om för butikerna vad vi klarar av, säger Niclaes.
Reklamationer och Service är Adapts paradgrenar och i båda står företaget överst med 4,3 poäng. Hemligheten bakom den höga poängen i reklamationer kan sammanfattas med orden ”inget tjafs”. Adapt har återförsäkringar med sina leverantörer vilket ger dem större spelrum samtidigt som det garanterar butikerna en smidig kompensation. Mottot är att slutkunden ska vara nöjd.
– Är det något som behöver diskuteras, gör det inte med kunden utan ta det med oss. Reklamationer är väldigt mycket en fråga om attityder, säger Freddy.
– När det gäller service har vi inställningen att det inte ska finnas några hinder, säger Niclaes. Det spelar ingen roll om en kund ringer en helg eller på kvällen, vi svarar och fixar det efter bästa förmåga. Sen är vi nog den leverantör som är mest i butik. Våra säljare går inte hem klockan tre utan är ute i butikerna så länge de är öppna.
Närvaron avspeglar sig också i poängen för Säljstöd där Adapt vinner med 3,9 poäng trots att de backar med 0,1 poäng. Även clinics och att produkterna ligger inom samma ram bidrar nog till segern, tror Niclaes. Freddy framhåller Adapts scannerprogram.
– Säljstöd är egentligen att vi ger butikerna säljargument och scannern ger argument. Det som säljaren säger stämmer överens med det som syns på skärmen och det ger både köp- och säljtrygghet, säger Freddy.
Mest ökar Adapt i Leveranser och Lönsamhet, båda med 0,3. Förklaringen till den höga poängen i Lönsamhet ligger i inga reaposter och en bra slutmarginal. Bakom den delade förstaplatsen på Leveranser ligger hårt jobb.
– Förra året sa vi att vi måste jobba med leveranser och vi kom fram till att det inte var personalen eller vår inställning som falerade. Snarare låg det på brist på lagerutrymme och på våra externa medspelare. Jag har haft möten med leverantörer och speditörer vilket har gett resultat och nästa år får vi även ett helt nytt lager. Dessutom har nu vi en anställd till som håller på att trimmas in på logistik, säger Freddy.
En av två plumpar i protokollet, om -0,1 kan räknas som plump, kommer på Kvalitet där Adapt backar till 4,1. Enligt Freddy och Niclaes stavas förklaringen Yaktrax. En av broddarna som Adapt marknadsförde fick strålande resultat i tester men när snön smälte och brodden användes på salt och sand nöttes den sönder. Till nästa år är den dock förbättrad.
På Efterfrågan ligger Adapt kvar på samma nivå som tidigare, 3,6 poäng. Både Freddy och Niclaes framhåller att det är svårt att slåss om poängen med internationellt starka varumärken som Asics och Nike eller stora svenska varumärken som Haglöfs. Men det finns givetvis en förhoppning om att höja Efterfrågan och ser man några år bakåt i tiden har efterfrågan ökat.
– Idag har vi en bredare koffert, fler har börjat använda våra produkter och då sprider sig varumärket undan för undan. Dessutom har vi börjat mer med sponsring. Ska vi ta det vidare kan vi sätta Adapt på fler varor och lyfta fram varumärket mer, det stärker efterfrågan, säger Niclaes.
Adapt har inte bara klättrat i Årets Leverantör de senaste åren. Personalstyrkan har utökats, företaget har gått in i Norge, Finland och Danmark och på tre år har företaget fördubblat omsättningen som i år kommer att stanna en bit över 30 miljoner kronor. Men nästa år blir ett konsolideringsår.
– Nu ska vi samla ihop oss och försöka göra det ännu lite bättre. Vi börjar med ett nytt lager, säger Freddy.
Av: Magnus Reithner
Relaterat företag i Sportregistret
Adapt Comfort AB • The Footlab
Adapt Comfort erbjuder marknadsledande produkter för idrottsmedicin, sportfackhandel, ortopedi och rehab • The Footlab • Mc David • Implus • Sof Sole • Nathan • Shock Doctor • Spenco • Stromgren • Yaktrax • Skadeförebyggande komfort för fötter, vrister, knän och rygg samt utrustning för fotanalys, fotscanner.