Framtiden är framtiden

Det finns inget viktigare än framtiden.

Under en vecka i mitten av november satt jag i två olika jurygrupper för att utse de bästa sportprodukterna. Den första var Ispos Brand New där nya unga företag uppmärksammas och får en chans att visa upp sig på världens största sportmässa. Den andra var Sportfacks egna Gear of the year där årets bästa produkter, innovationer och varumärken ska utses. Det var otroligt inspirerande att ta del av det bästa som sportbranschen har att visa upp och det är verkligen inget fel på innovationstakten inom sport.

Jag har alltid varit svag för innovationer och det blir extra tydligt då jag ska motivera mina val för de övriga i juryn. Jag gillar helt enkelt det oväntade och kan nästan bli förbannad för att jag inte själv har kommit på idéer som plötsligt ter sig som helt självklara.

Det finns dock något mycket viktigare med innovationer än nyhetens behag.

Överlevnad.

Ingen bransch överlever om det inte då och då kommer verkliga innovationer som skakar om allt som tidigare varit. Carvingskidor är ett bra exempel från sportbranschen, CD ett annat från elektronikbranschen och minneskort ett tredje från kamerabranschen. Alla tre kom när det hade varit stiltje på innovationssidan under några år. Visst hade produkterna blivit lite bättre för varje år, men det fanns ingen dragningskraft. Det fanns inget ha-begär.

Med carvingskidor, CD-skivor och minneskort som det nya heta formligen exploderade försäljningen. Alla ville köpa nytt och med ny utrustning ökade intresset vilket gjorde att det såldes ännu fler skidor, skivor och kameror.

Bilindustrin står vid ett vägskäl där det gamla måste ersättas med något verkligen nytt för att få fart på försäljningen. Sportbranschen är inte riktigt så illa ute, men helt klart skulle vi må bra av något riktigt nytt.

Till dess att det nya kommer kan ni i butikerna börja med att våga satsa på nya varumärken eller åtminstone våga lämna retrofåran och satsa på moderna modeller från era gamla leverantörer. Vi kan inte förlita oss på gamla framgångar för att locka kunderna i framtiden.

Vi måste stötta dem som försöker göra något nytt.

Allt kommer inte att vara bra, men om de som försöker starta en revolution möts med skepsis från sportbranschen kommer dessa entreprenörer att söka sig till andra, mer öppna, branscher.

Vi syns

Martin Willners