Alpinentusiast säljer skidor på slätten

Med ett sortiment för helger och ett för vardagar lyckas Roland Andersson sälja alpinutrustning i Vingåker, en liten ort mitt ute på den platta Sörmlandsslätten.

Det är ett märkligt val av läge Roland Andersson gjort för Alpinbutiken kan somliga tycka. Ska man sälja alpin utrustning finns det två faktorer som skapar ett gynnsamt läge. Närheten till fjäll, eller till kunder. Vid en första anblick tycks Vingåker sakna båda. En ort många mil från närmaste fjäll med 5.000 invånare ser knappast ut som ett idealt läge, men med lite klurighet, flexibilitet och mycket entusiasm räknar ändå Roland Andersson med att satsningen i den nybyggda butiken ska lyckas.

– Jag kan vara mer flexibel med prissättningen än vad säljare i stora kedjor kan vara, säger han. Och jag har ett sortiment för helger och ett för vardagar.

Uppdelningen har att göra med kundtillströmningen. På vardagarna är det mest lokala kunder som till exempel mammor som är inne för att köpa varma vinterjackor till sina barn. Under helgerna kommer det nästan bara kunder från andra orter. De är i första hand ute efter kläder i funktionsmaterial. Omkring 70 procent av försäljningen sker under lördagar och söndagar

Under veckorna, när försäljningen är lugnare, har Roland tid för annat.

– Då har jag tid att prata med kunderna. Det roligaste är att snacka skidor med ungdomarna som kommer in.

Anledning till de stora skillnaderna mellan helg och vardag är naturligtvis att butiken ligger granne med Vingåkers Factory Outlet, en butik som årligen besöks av en halv miljon människor. Femton meter från utgångskassorna ligger Rolands butik.

– I somras sålde vi runt 20 par skidor, och det var bara spontanköp av folk som besökte outletbutiken. Annars är sommarförsäljningen mer inriktad på regn- och funktionskläder, i många fall till golfare.

Roland Andersson har själv starka band till den lokala slalomklubben. Hans båda barn tävlade i klubben och det var så han kom in i skidsvängen för 20 år sedan. Roland brukade slipa och laga sina barns skidor. Efter ett tag kom fler och ville ha hjälp med sin utrustning.

Alpinentusiast säljer skidor på slätten

För sju år sedan bestämde sig Roland för att utöka satsningen. Han skaffade ett parti begagnade uthyrningsskidor och började köpa in kläder och varor till försäljning i sin egen villa.

– Vissa varumärken ville inte leverera. De tyckte väl inte att det var seriöst att jag hade verksamheten hemma. De hade också synpunkter på skyltning och hur butiken skulle se ut. Somliga var riktigt stöddiga. Andra ställde upp, och det är dem jag jobbar med fortfarande. Det finns importörer som även småhandlare som jag kan handla direkt med och få konkurrenskraftiga priser från.

För att sälja, hyra ut och reparera skidutrustning var Roland tvungen att bygga om villan. Han tog också tjänstledigt under vintersäsongen från sitt jobb som lantbrevbärare för att hinna med.

I somras flyttade butiken till nybyggda lokaler mitt emot outletbutiken. Från och med då blev Alpinbutiken ett heltidsprojekt.

– Vi fick höra att kommunen skulle rita om planen för outletområdet och ville ha några byggnader mitt emot för att det inte skulle se så ödsligt ut. Jag och en annan handlare köpte tomten.

Tillsammans med ägaren till gardin- och tygaffären som idag ligger vägg i vägg, ritade och byggde de huset själva. Tjugoandra juni i år kunde de flytta in.

– Huset är inte riktigt klart, säger Roland och pekar på isolering som syns under det ofogade taket. Men vi prioriterade att kunna öppna.

Butiken är liten, 105 kvadratmeter, och huset täcker hela tomten, så det finns ingen möjlighet att bygga ut. Möjligen två meter framför huset där Roland skyltar med klädställningar.

Inne i butiken är det fullt med kartonger och varor som Roland och hans extrajobbare Olle Erixon packar upp. Det är trångt. Men myllret av varor ger ett intryck av att det finns fynd att göra. Det stora lagret har Roland hemma i villan, men det finns också en liten skrubb bakom butiken där en del förvaras. Bland annat utnyttjas toaletten till skidlager av de längder som inte står framme.

Lokalen är ganska mörk, det finns ett litet fönster som nästan helt täcks av en pjäxhylla. Ljuset kommer annars från lysrör i taket och det verkar inte finnas någon strategi för att belysa vissa varor för att särskilt framhäva dem. Inredningen är hembyggd eller inköpt begagnad från andra butiker som lagts ned. Skidstället består av målade armeringsjärn som bockats till.

– Vi är inte klara med hur butiken ska se ut, vi prövar olika skyltningar och utvärderar hela tiden.

Alpinentusiast säljer skidor på slätten

I Vingåker är Alpinbutiken relativt konkurrensbefriad. Visst säljs det en del sportkläder inne i outletbutiken, men det är inte samma varumärken. Fast konkurrens finns på andra håll.

– Jag har alla de stora kedjorna inom fem mil härifrån. När det gäller dyrare skidor är alltid internethandeln en konkurrent.

Alpinbutikens marknad är större än Vingåker. Främst är det närliggande Katrineholm och Östernärke med Örebro och Kumla som större orter. Men det kommer kunder från hela Mellansverige. Skidklubbar i Norrköping och Eskilstuna köper från Alpinbutiken och det ringer kunder och frågar om Roland har vissa längder och storlekar. Detta trots att Alpinbutiken inte har någon organiserad distanshandel.

– De får ringa och prata med mig så skickar jag. Någon e-butik med varukorg har vi inte.

Konkurrensen från e-handel och lågpris kommer inte Alpinbutiken ens att försöka möta. Roland menar att det inte finns några marginaler att sälja så billigt. Istället vill Alpinbutiken vara den lilla kunniga butiken där personalen vet vad den pratar om.

– Jag provåker alla skidor jag kan, även om jag börjar bli lite till åren och tar det lugnare nu. Jag inbillar mig att alla säljare inte har testat de skidor de säljer. Jag kan naturligtvis inte testa damskidor. Men jag läser alla recensioner och kollar ofta in skidsajter för att lära mig mer. Leverantörerna ger också utbildning och bjuder in oss säljare till olika evenemang där vi får testa produkter och höra föreläsare. Det förvånar mig att inte fler tar vara på sådana tillfällen. Kan verkligen alla andra säljare redan allt?

En annan inspirationskälla är alla ungdomar som kommer in i butiken och pratar skidor.

– Ungdomarna är ofta väldigt pålästa så det gäller att hålla jämna steg. Som gammal gubbe måste man lära sig nya begrepp hela tiden.

Någon kundklubb har inte Roland Andersson och marknadsföringen sker inte genom annonsering i någon större utsträckning. Det är ryktet som gör det mesta av jobbet. Roland är välkänd i Vingåker och kännedomen om butiken sprids från mun till mun. Dessutom hjälper hemsidan till att locka folk.

– Hittills har jag inte annonserat i dagspress särskilt mycket men det är något vi kommer att göra i takt med att klädförsäljningen ökar.

Omsättningsässigt står klädförsäljningen för den största delen. Vintersortimentet består av funktionskläder, skidkläder, utförsskidor och tillbehör, som glasögon, benskydd, stavskydd och utrustning för mer avancerade åkare. Alpinbutiken säljer till exempel fartdräkter vilket inte ingår i sortimentet hos alla handlare.

Alpinentusiast säljer skidor på slätten

Sommarsortimentet består av funktionskläder, regnkläder, golfkjolar, shorts och pikétröjor.

– I somras var det ett par veckor med riktigt fint väder. Då gick omsättningen ned. Och det gällde även för outletbutiken.

Huvudmålgruppen är annars skidturister och avancerade åkare i åldrarna 18-40 år.

– Ingen köper vuxenskidor för att bara åka här i Vingåker. Men vi säljer en del skidor till barn som åker i backen här.

Skidutrustning är väldigt trendigt, så det gäller att hänga med. Roland Andersson studerar noga sajter som till exempel Freeride för att se vad som är inne och coolt, och sen tar han hem de varorna.

– En barnskida kan jag kanske ha upp emot tre år. Men för tonåringar är kraven större på att ha moderna varor. En del kanske kan ha förra årets modeller, medan andra bara vill ha det senaste.

Därför gör Roland urvalet av sortimentet i samråd med kunderna.

– Det kommer ofta in ungdomar och har synpunkter på sortimentet. De han läst om någon ny pjäxa och vill att jag ska ta in den. Och har jag kontakt med leverantören så tar jag hem varan.

Halva butikens väggar är fyllda med pjäxor av olika slag. Roland demonstrerar pjäxvärmaren som används till att formpassa skaften till kundernas mått, och visar hur moderna pjäxköpare föredrar mjuk isolering i skaften. Men han medger samtidigt att han har mycket att lära.

– Pjäxor är något vi skulle kunna bli bättre på. Och sulor.

Butiken har ett stort sortiment av hjälmar. Hjälmanvändandet har blivit allt vanligare de senaste åren och butiken säljer fler vuxenhjälmar än barnhjälmar. Trendnivån är hög. Damhjälmarna är ofta prydda med något mönster.

– Annars är det inne med mjuka öronskydd, det är bara fartåkare som vill ha hårda öronskydd för att kunna sätta fast ögonskydden ordentligt.

Justus och Hendrich Ahlmann kommer in i butiken med sin mamma Freya. De kommer ända från Kiel i Tyskland. Fast de har en sommarstuga utanför Vingåker och hade hört talas om Alpinbutiken. Först gick de fel, till den gamla adressen hemma i Rolands villa, men där var det tomt.

– Det såg inte rätt ut så vi tänkte åka till Katrineholm och handla men då såg vi butiken precis utanför outleten, säger Freya Ahlmann.

Justus och Hendrich provar några hjälmar och får hjälp av praktikanten Olle som själv är entusiastisk jibber. Freya har hittat en jacka som hon vill att Justus ska prova samtidigt som hon tittar på ett par byxor. ”Olle, det där gör vi paketpris på”, instruerar Roland sin praktikant.

Freya berättar att de brukar åka skidor i Österrike varje jul, men att de någon gång skulle vilja pröva de svenska eller norska fjällen. Roland hämtar genast en broschyr om Vemdalen som familjen Ahlmann får med sig hem till Tyskland.

Slalom är en av de större sporterna i Vingåker. Båsenberga Slalomklubb har 70-80 aktiva på träningarna och runt 400-500 medlemmar. Nästa kund är Lars Andersson som är slalomförälder och engagerad i klubben. Han är här för att titta på den nya klubbjackan som Alpinbutiken precis håller på att leverera till föreningen. Lars Andersson har två barn på 16 och 19 år som båda är aktiva i klubben, så det blir några vändor till Alpinbutiken.

Alpinentusiast säljer skidor på slätten

– Det är väldigt bra för skidintresset här att butiken finns, säger Lars Andersson.

Alpinbutiken samarbetar med flera klubbar. För en tid sedan levererades tränarjackor till Eskilstunaklubben Tunafors, och till lilla världscupenlaget i Östergötland. Närheten till det lokala skidfolket och närheten till outletbutiken med sin halva miljon kunder per år, tycks vara en vinnande kombination. Men visst finns det problem med att sälja skidor i Sörmland.

– Det är i så fall att kunderna inte kan provåka.

Även om Båsenbergabacken har moderna snökanoner så är det inte alltid det hjälper. Förra året hade backen inte öppet en enda dag. Det var för varmt. Öppet är det däremot hela tiden hos Alpinbutiken.

– Jag jobbar sju dagar i veckan. Men några dagar före löning brukar jag stänga helt och åka upp till stugan i Björnrike.

Butiken drivs med en heltidstjänst och två halvtider.

– Under uthyrningssäsongen vecka 52-15 går frugan ned på halvtid i sitt jobb som undersköterska för att hjälpa till i butiken. Dottern sköter bokföring och deklaration och sonen hjälper till i butiken när han är hemma från studier i Växjö. Och så har jag Olle som jobbar på helger och under lov.

Roland går ett varv i butiken. Han berättar att de gjort en del tokiga inköp när det gäller kläder. Varor som han inte räknar med att bli av med inom kort.

– Och en del hjälmar som vi köpt in tycker jag är riktigt fula, men de säljer ändå.

Han försvinner bakom en hylla för att hämta en riktigt ful hjälm men kommer tillbaka tomhänt.

– Nej, den var visst såld.

Av: Björn Englund

Alpinentusiast säljer skidor på slätten Alpinentusiast säljer skidor på slätten Alpinentusiast säljer skidor på slätten

Alpinentusiast säljer skidor på slätten Alpinentusiast säljer skidor på slätten Alpinentusiast säljer skidor på slätten Alpinentusiast säljer skidor på slätten