Casall storsatsar på den globala marknaden med hjälp av det New York-baserade bolaget Aronsson Group. Det långsiktiga partnerskapet ska lyfta Casall till ännu högre höjder med hjälp av en stor expansionsplan och nya affärsområden.
Grundaren Carl-Axel Surtevall är märkbart entusiastisk:
– Samarbetet är en nyckel till den internationella marknaden för oss. Det är ett stort erkännande för Casall, säger han.
Första expansionssteget för Casall, som levererar sportkonfektion för kvinnor samt träningsredskap, innebär en satsning på en rejäl introducering i USA under våren 2010. Därefter väntar Asien och Mellanöstern. Så snart som 2009 lanseras en webbsida som ska berätta Casalls historia för att i slutet av nästa år utvecklas till en e-handelsplattform.
För Casall var det viktigt att hitta en partner som inte bara kunde bidra med pengar utan först och främst energi, genuint produktintresse och ett humant kapital.
– Vi hade intressenter på gång innan men ingen delade det vi tror på. Det handlar ju om så mycket mer än bara pengar, säger Carl-Axel.
Vid mötet med ägarna av Aronsson Group, Shauna Mei och Jeffry Aronsson, sa det bara klick. Allt stämde. Bolaget som har köpt en minoritetspost i Casall grundades 2006 med syftet att investera i, och ingå partnerskap med, utvalda varumärken som ska lyftas till framgångsrika globala företag.
Att de fann Casall var lite av en slump när de läste en notis i modebranschtidningen WWD. Efter rejäl research om företaget fann de att det var vad de sökte.
– Inget företag kan mäta sig med Casall när det gäller kombinationen av funktion, stil och kvalitet. Casall är både fitness och mode på samma gång, säger Shauna Mei som själv är en passionerad träningsutövare.
Jeffry kan med sin prestigefulla meritlista med vd-poster på lyxföretagen Marc Jacobs, Oscar de la Renta och Donna Karan bidra med goda internationella kontakter och lång erfarenhet. Och äkta engagemang för branschen.
– Vi letade efter ett varumärke som kunde uppfylla tre kriterier: att det skulle ha ett arv, kunna fylla ett hål på marknaden och ha en global potential. Casall uppfyllde alla tre, säger Jeffry.
För Aronsson Group är den högsta valutan mänskliga relationer och en gemensam syn på värden som integritet, professionalism och kvalitet.
När Carl-Axel tog emot samtalet från det stora landet i väst var han till en början något skeptisk. Men vid mötet med Jeffry och Shauna insåg han att de delade samma målsättningar och samma passion
– Vi måste ju vara passionerade i det vi gör för att kunna engagera oss till fullo, poängterar Shauna.
Flera nya affärsområden finns gömda i Casalls framtid. Att de ska bredda sig med nya koncept står helt säkert, men än så länge är det hysch-hysch kring de framtida planerna. Klart är i alla fall att företaget räknar med att stanna inom Wellness Lifestyle-nischen som de befunnit sig i sedan starten 1980.
Att team Aronsson lägger ner sin själ i den svenska investeringen är uppenbart då de närapå bosatt sig i Sverige och nu jobbar med Casall dag som natt.
– Det är som ett föräldraskap, säger en leende Jeffry som själv är halvsvensk.
Trion är noga med att betona att Casall ska behålla sitt ursprung och även förstärka den skandinaviska identiteten ännu mer. Skandinavien ses i USA enligt Shauna som oerhört exotiskt och fascinerande.
Casalls identitet kommer att vara den samma trots global satsning.
– Vi vill göra det här på Casalls vis utan att ändra oss eller jämföra oss med andra, säger Carl-Axel. Vi är ju Casall.