Framtidens pendlarcykel

Allt fler tar cykeln till jobbet, både av miljömässiga skäl och för träningens skull. För de som inte vill svettas har det dykt upp ett nytt alternativ till motordriva fordon: elhybriden.

Samtidigt som bränslepriserna skjuter i höjden och ett ökat miljötänkande börjar etsa sig fast på fler människors medvetande går jakten på alternativa transportmedel till bil eller kollektivtrafik. Där kommer cykeln in som ett perfekt alternativ: miljövänligt, låg driftskostnad, du slipper stå i kö och får dessutom lite träning på kuppen.

Förde som har långt till jobbet eller helt enkelt inte vill svettas har elcyklar, eller elassisterade cyklar, eller elhybrider, dykt upp som ett alternativ till den gamla vanliga pendlarcykeln.

På Eurobike i Friedrichshafen tidigare i år var budskapet tydligt: elcyklar är något som kommer starkt de närmaste åren. En hel mässhall hade vikts åt utställare av elcyklar ihop med en testbana.

En elcykel är en något modifierad cykel med en elektrisk hjälpmotor. Motorn går inte igång av sig själv utan förstärker bara cyklistens naturliga pedalkraft, så mycket som upp till 5 gånger beroende på vilken växel cyklisten använder.

Däremot så säger lagen att elmotorn måste kopplas ur vid senast 25 kilometer i timmen för att elcykeln fortfarande ska kallas cykel och inte motordrivet fordon.

Framtidens pendlarcykel

Elhybrider behöver inte vara tråkiga. Här är en heldämpad variant för mountainbiking.

Cykelns räckvidd varierar naturligtvis beroende på batteriets kapacitet och själva cykeln, men genomsnittet ligger på runt 6-8 mils körning innan batteriet måste laddas. Laddningen görs enkelt genom att man tar av batteriet från cykeln och laddar det i ett vanligt eluttag. Laddningstiden är cirka fyra timmar.

Något skeptisk slänger jag benet över en cykel bara för att två sekunder senare förstå att det faktiskt funkar. Redan vid det första tramptaget kickar elmotorn in och förstärker mina tramptag, det känns ungefär som att någon osynlig person springer bredvid och knuffar på. Små backar passeras utan minsta kraftansträngning och på raksträckan utanför hallen kommer jag lätt upp i 30 kilmeter i timmen, utan att ens bli andfådd. Växlar och bromsar fungerar som på en vanlig cykel, det är inga konstigheter där.

I samma stund som jag slutar trampa lägger elmotorn av och cykeln rullar på som vanligt. Ett tramptag till och den där knuffen i ryggen kommer igen. Det är faktiskt ganska kul och jag ser framför mig hur cykelturen till jobbet blir både behaglig och enkel.

En sak fattas såklart – jag blir inte det minsta anfådd eller trött i benen. Cykeln som ett pendlarmedel där motionen fås på köpet försvinner med en elcykel. Å andra sidan kan det ses som en fördel av de som inte vill komma svettiga till jobbet och därför tidigare har valt bort cykeln. Nu kan de faktiskt välja ett extremt miljövänligt transportalternativ. För- och nackdelarna kan vridas och vändas i all oändlighet men en sak är i alla fall klar: konceptet med elcyklar fungerar.

En bra elcykel ligger på ungefär 15.000 kronor ut i butik. Då är vikten ungefär strax över 20 kilo och räckvidden på batteriet ungefär 8 mil vid blandad körning. Det går naturligtvis att hitta billigare cyklar, för runt 6 000 kronor, men då är batteritiden kraftigt reducerad samtidigt som cykeln väger en bra bit över 30 kilo – vilket kan bli en mindre mardröm när batteriet tar slut och man måste trampa helt utan assistans.

Framtidens pendlarcykel

Med en elmotor på cykeln blir det inga problem att skjutsa ett barn till skolan med cykel istället för bil.

Samtidigt som utbudet av elcyklar blir bredare kommer rimligtvis priserna att gå ner. Jämfört med att pendla med bil så är kostnaden utslaget på ett par år i det närmaste försumbar. Dessutom är snyggare och mer designade cyklar på väg ut på marknaden, vilket gör att fler kan se elcykeln som ett reelt alternativ. För om vi ska vara ärliga så ser dagens elcyklar inte speciellt spännande ut för den imagetänkande cyklisten.

Jaguarverken som säljer Giant är en av de största i Sverige på elcyklar. Patrik Fors är ansvarig för just elassisterade cyklar och han ser en ljus framtid för den här typen av cykel.

– Vi tror stenhårt på det här. Förra säsongen sålde vi 300 cyklar. Det var mer än vi trodde och blev nästan tagna på sängen av intresset, under perioden juni till september i år sålde vi ungefär en elcykel om dagen.

– Det torde finnas en marknad för kanske 5.000 cyklar i Sverige. Om vi jämför med Holland, som visserligen är en extrem cykelnation, så säljs det ungefär 16.000 elcyklar där om året på nästan samma befolkningsunderlag.

Marknaden för elcyklar är spridd över hela landet med en viss, självklar, koncentration till Stockholm. Patrik Fors ser Göteborg som nästa ställe där elcyklarna kommer att slå, främst på grund av ett utbyggt nät av cykelbanor.

Det är ganska självklart att de som kommer lycraklädda och svettiga till kontoret på morgonen inte är målgruppen för den här typen av cykel.

– Ja, de riktiga cykelentusasterna tycker naturligtvis det är fusk med elcyklar, säger Patrik. I dagsläget är köparna snarare folk som väljer bort en moped eller småbil av miljöskäl, och ekonomiska orsaker. Vi vill däremot framhäva att elcyklar eliminerar nackdelarna med cykling: blåst, uppförsbackar och att komma svettig till jobbet. Samtidigt som det är ett billigt och miljövänligt alternativ.

Av: Tobias Liljeroth

Framtidens pendlarcykel Framtidens pendlarcykel Framtidens pendlarcykel

Framtidens pendlarcykel