Hos Sportbolaget ligger skridskorna framme 365 dagar om året. I butiken där ryska elitspelare trängs med 80-åriga friluftsdamer säljs bandygrejer även i juni. Sportfack besökte butiken där bandyrören är lika slipade som kundbemötandet.
”Om du ska till bolaget måste du gå av här”, säger en äldre herre i buss 100 nära hållplatsen i Edsbyn centrum. I ett förvirrat ögonblick någonstans mellan Stockholm och Söderhamn har min vägbeskrivning till Sportbolaget totalt fallit i glömska. Mannens anvisning leder mig alldeles korrekt till bolaget, men ett bolag av helt annan karaktär. Där tornar sig inte skridskor i skyltfönstret utan där frontas varor av än vassare slag.
En förbipasserande dam förbarmar sig över den irrande 08:an och erbjuder mig skjuts en kilometer tillbaka. I det gulmålade stora huset ett par minuters färd från centrum huserar Sportbolaget sedan fem år. Med en vidsträckt utsikt över sjön Ullungen och ett höstfärgat landskap torde de kunna tävla om vackrast belägen sportbutik. Bilar svischar förbi på väg 301 i riktning mot Bollnäs och mot bandykyrkan Dina Arena som ligger 400 meter bort.
– Vi har ju världens chans att annonsera längs med vägen. Jag måste verkligen ta tag i den biten, säger Tomas Vikström som tillsammans med Erika Lagerquist är ägare till Sportbolaget sedan två år.
Trots att inte alla vägar leder till Sportbolaget lotsar ändå stora vägen en stor del kunder till den gula butiken med den röda skylten. En förnämlig parkering och närheten till arenan gör att läget enligt Tomas till och med är bättre än på Sporthörnans tid där han tidigare höll till under tolv år. Utanför centrum är hyran billigare, lokalen större och busshållplatsen närmare. Impulsköpen av fingervantar eller mössor blir kanske färre medan chansen till de större köpen ökar.
– De som har tagit sig tid att komma hit vet vad de vill ha, säger Tomas optimistiskt.
Kunden som kommer in i butiken går förhoppningsvis ut med en kasse. På så vis kan strömningen i butiken vara lugnare men försäljningen tar mer fart för de kunder som väl kommer hit.
Inne i butiken hänger rader av prydliga plagg i tydlig indelning. Extraanställda Josefin Einarsson packar upp kartong efter kartong med säsongens nya vinterjackor från Didriksons.
Varorna är indelade i segment: ett rum för bandygrejer, ett för skor, ett för indoorssortiment. En särskild dam- eller herravdelning finns inte eftersom plaggen mer är samlade efter funktion.
– På små orter måste man ha nästan allting i butiken: Pumatröjor till tjejerna, gåstavar till damerna, kåsor till vildmarksfolket, menar Tomas. Sortimentet måste passa alla.
– Då är det ännu viktigare att butiken ser bra ut, så att det inte är en liten fnutt där och en liten fnutt där, lägger Erika till och gestikulerar med händerna. Vi satsar mycket på att få butiken att se enhetlig ut trots att vi har så många olika produkter.
Vaktmästaren och tillika Tomas far dyker upp för att ta hand om soporna. Något familjeföretag är butiken dock inte trots att även modern svabbar golven och frun tar hand om skyltningen. Den familjära känslan är ändå påtaglig. Edsbyborna Tomas och Erika verkar känna de flesta som kliver innanför dörren. Här tar de sig tid att småprata med alla och visar ett uppriktigt intresse att hjälpa dem att finna vad de söker. Typiska kunder är idrottsfolk och mammor med barn, två kategorier som ofta kopplas samman.
– I Edsbyn idrottar alla utom vi, säger Erika skrattandes. Bandyengagemanget går vidare i generationer – från farfar vidare till sonen och sen pojken.
Varken Tomas eller Erika tränar längre själva eftersom knäna har pajat av allt fotbollsspelande. Tomas är nu knattetränare i fotboll för pojkar 01/02 där hans son är med. Fotbollen som är stor i byn konkurrerar med en växande handbollssektion där över 100 flickor anslutit sig. Innebandy, friidrott och längdskidåkning är andra idrotter som Edsbyn också kan stoltsera med. Den nu nedlagda skidfabriken som etablerades i början av förra seklet visar på en lång idrottstradition.
Förutom vackra skogar, berg och vattendrag som lockar många Edsbybor till fiske, jakt och friluftsliv erbjuds även mer turistinriktade äventyr som bäversafari, björnskådning, paddling och guldgrävarskola.
Eftersom Bollnäs drygt tre mil österut har såväl Intersport som Team Sportia finns en självklar konkurrens i bygden. Inom en radie av tio mil finns även de lite större orterna Gävle, Mora, Falun och Hudiksvall med sina butiker.
På grund av sitt lillebrorsläge har Sportbolaget valt att rusta sig med ett vapen av särskild vikt – excellent service. Bra mottagande av kunder är absoluta huvudfokus innanför Sportbolagets väggar.
– Att hjälpa kunder ger så mycket tillbaka, säger Tomas och ler. Som när en äldre dam med ryggproblem köper ett par fina skor med bra sulor och sedan kommer tillbaka veckan efter och säger att värken har släppt. Det är den bästa responsen man kan få!
Josefin har fullt sjå att hinna packa upp allt som levereras redan innan lunch medan de andra hjälper kunder på jakt efter vinterjackor och skodon. Efter flera besök under den korta tid som butiken varit öppen kommer nästa påhälsning. Kosa dyker upp med en leverans klubbor och påminner om den senare beställningen av sex Mobäckenklubbor till en Hammarbyspelare.
Skor är ett av de områden som Sportbolaget inriktat sig särskilt på. På två gedigna skoväggar i butikens mellersta del radas modellerna upp på ett överskådligt sätt. Förutom expertkunskaper tar Tomas och Erika hjälp av Adapts fotscanner och sulor för att finna rätt skolösning för varje person. Inom löpar- och funktionsbiten säljer Asics, Saucony och Adidas bäst strax före Garmont och Colombia.
– Många har problem med fötter, knän och ryggar och behöver hjälp med att hitta riktigt bra skor, berättar Tomas. Prisbilden för skor har ökat markant och här kan vi sälja skor för 1.400-1.800 kronor utan problem eftersom kunden är medveten om att kvaliteten då blir så mycket bättre.
Bara någon timme senare står Tomas hukad vid en 80-plussare som söker bra promenadskor. Den röda Haglöfsjackan avslöjar damens intresse för friluftsliv och snart strövar hon ut ur butiken ett par svarta Reebokskor rikare.
Och så var det detta med bandyn. Sportbolagets mesta specialområde. Att åka mil efter mil genom orterna i Hälsingland som stoltserar med tre lag i elitserien – Bollnäs, Broberg och Edsbyn – är att resa genom bandyns rike. Här går passionen i arv. Generation efter generation beger sig till rinken för att snöra rören.
Tomas och Erika har fortsatt i Sportbolagets forne ägare Stefan Nilssons spår att erbjuda ett brett utbud av bandyprodukter 365 dagar om året. Eftersom uppehållet är så kort packas inte bandygrejerna ned. Även i juni säljs en och annan skridsko.
– Ibland kan man faktiskt bli lite trött, säger Erika och skrattar. Från och med semestern när isen står klar i arenan och fram till slutet av mars pratas inget annat i byn. Kanske blir vi mättade på bandy.
I butiken möter de spelare så gott som dagligen. Vid den lilla kaféhörnan där vi sitter med kopparna framför oss brukar spelare slå sig ned för en kopp kaffe och ett snack om gårdagens match. Här känner de sig hemma. Erika säger att någon säkert kommer att titta förbi också under denna dag. Sedan Sveriges första inomhusarena för bandy blev färdig i Edsbyn 2004 har byn tagit fem raka SM-guld. Uppsvinget påverkar även efterfrågan av klubbor, bollar och handskar.
– För att vara en sådan liten butik är det otroligt hur mycket vi handlar från Jofa och Kosa, säger Erika. Leverantörerna är nog lite förvånade över hur det kan fungera.
Försäljningsruschen startar i juli då sommarbandyskolan går av stapeln med hundratals barn och familjer som gästar byn. Något som helt klart bidrar till ökad försäljning i butiken, enligt Erika. Därefter stundar träningsläger, Champions Cup, Edsbyn Cup, U-17-Cupen, damernas World Cup och U-19-Cupen. Sedan drar elitserien igång. Besökare från hela Sverige och världen dammsuger bygden på logimöjligheter som hotellet, stugbyn och skolhuset.
– Många knallar förbi här för att pejla läget när de går hem eller ned till arenan, berättar Tomas. Det är alltid roligast när division 1-lagen kommer eftersom sådana lag inte får så mycket sponsrade grejer utan måste handla mycket själva.
Med lag från Ryssland, Finland och Norge som gästar byn är den internationella tillströmningen i butiken stor. Språkförbistringen är inte alltid en enkel match.
– De flesta ryssar som kommer in är fantastiskt dåliga på engelska, förklarar Tomas och berättar om gårdagen då han och Erika använde teckenspråk för att över huvud taget kunna kommunicera med en rysk spelare i butiken.
Strax skådar jag själv Tomas tappra försök att visa spelare från ryska Dynamo Moskva rätt handskar. Tomas berättar om då byteshandeln var het och då ryssar ville byta vodka mot kepsar.
– För tio år sedan var de alldeles tokiga och ryckte i allt. Men Ryssland verkar ha fått ett bättre utbud; nu handlar de mest souvenirer hem till familjen.
Just i dagarna pågår Champions Cup, en tävling där några av världens bästa bandylag fightas mot varandra. I samlad tropp beger vi oss från butiken ned till den kyliga arenan där ryska Zorkij och Neftyannik spelar. Matchen mellan Zorkij och Edsbyn och derbyt mot Bollnäs tror Tomas kommer att fylla de nu glest besökta läktarna. Ikväll spelar Edsbyn mot Vänersborg och grabbarna i hemmalaget laddar upp med att spana in ryssarnas batalj i den varma vip-logen. Väl tillbaka i butiken igen dyker säljaren från Jofa upp. Han och Tomas diskuterar huruvida de ska se någon av kvällens matcher eller vänta till morgondagens toppmöten.
Som medlemmar i inköpsgruppen Just4Sport träffar de båda butiksägarna andra medlemsbutiker två gånger årligen då inköpsmässan går av stapeln i Arlanda stad.
– Vi har väldigt bra kontakt med Just4Sport, säger Tomas. De är måna om butiken och ringer och kollar att allt fungerar. Den största fördelen är tryggheten att vi själva får bestämma sortiment och butikens utseende. Den personliga prägeln kan fortfarande finnas kvar.
Att både Tomas och Erika trivs på jobbet är uppenbart, samtidigt som få anställda innebär hårt jobb.
– Ja, man får ju inte räkna timmar, säger Tomas leende. När vi bara är två blir det jobb inom så många olika områden; försäljning, inköp, ekonomi, marknadsföring, skyltning. Och så har vi ett eget tryckeri här bakom kulisserna där vi trycker transfertryck.
– Men det är kul, lägger han till på tydlig hälsingemål efter en tankepaus.
För Sportbolaget börjar eftermiddagen så småningom nå sina senare timmar. Butiken stänger klockan sex så än finns lite tid att sälja en och annan jacka och kanske fler handskar till shoppinghungriga ryssar. För Sportbolaget ser Tomas ljust och nya planer grunnas på.
– Att förnya är jätteviktigt, säger han och reser sig för att hjälpa en ny kund.
Planer finns att jobba mer mot företagen i bygden. I flera år har Tomas haft visionen att hjälpa fotömt folk som vandrar omkring på betonggolv i hårda arbetsskor hela dagarna. Kanske är det nu dags att komma till skott. Lite jakttema ska också in i butikens sortiment. Men först ska en lång bandysäsong avklaras. Framåt maj kanske lite tid finns över till annat. I bandyland tar säsongen aldrig slut.
Relaterat företag i Sportregistret
- LL Agenturer AB
Marknadsför skidsportartiklar samt campingtält och tillbehör. Leverans från eget lager i Lidköping.