Fjällräven står inför en stor marknadsföringssatsning 2009 - de gör sig redo att byta päls. En ny varumärkesplattform med ett omgjort bild och formspråk planeras att lanseras efter årsskiftet.
– Vi vill få ihop Fjällräven till ett enda varumärke och skapa en gemensam bild på samtliga marknader, säger Jerry Engström, marknadschef på Fjällräven International.
Anledningen till att de vill skapa mer samsyn är att Fjällrävens marknadsföring i olika länder har spretat åt olika håll. Med den nya plattormen som bland annat berör annonsering, hemsida, kataloger och annat material vill Fjällräven på ett naturligt sätt inspirera människor att vara ute i naturen.
– Vi vill skilja oss från den kommunikation som andra varumärken i outdoorbranschen idag satsar på, säger Jerry. Vi vill visa våra produkter på ett naturligt sätt och visa att naturen är en plats där man inte behöver erövra, maximera och tävla.
Funktion, verkliga livet, egen takt, nyfiken, kvalitetstid, guidande vän – alla är ledord för Fjällrävens kommande arbete.
Fler anledningar att fira har de även eftersom Kånken fyller 30 år i år. Den klassiska ryggsäcken som sålts i mer än tre miljoner exemplar uppgraderas under hösten/vintern med Kånken Laptop som kommer i tre olika storlekar. En egen hemsida där folk får sända in sina egna nostalgibilder har också skapats Kånken till ära.