De svarta rubrikerna avlöser varandra i tidningarna och ord som KRIS, RÄNTEHÖJNING, VARSEL och LÅGKONJUNKTUR skrivs med stora och feta bokstäver. Alla experter är eniga om att det ekonomiska klimatet är iskallt och att alla kommer att påverkas av de tuffa tiderna.
Då vi pratat med butiker och leverantörer verkar det som om butikerna inte har märkt av minskad försäljning ännu, men att de är oroliga för den kommande vintern med dyra ytterplagg och en osäker skidförsäljning. Oron kommer främst av klimatförändringen, men helt klart är många osäkra på hur sportbranschen och detaljhandeln kommer att påverkas.
Leverantörerna däremot säger sig redan märka av minskade inköp från butikernas sida och de säger att minskningen är kraftig. Liksom hos butikerna är det vintersegmentet som har det tuffast efter några milda och snöfattiga vintrar. Ibland känns det som om oron är så stark att den går att ta på.
Historiskt sett har sporthandeln klarat lågkonjunkturer bra. Krasst uttryckt har folk fått mer tid till träning och hobbies när de har blivit arbetslösa, så försäljningen har snarare ökat än minskat i dåliga tider.
Nu är läget lite annorlunda. Många barnfamiljer är tungt skuldsatta då bostadspriserna slagit rekord de senaste åren och därför slår ökade räntor betydligt hårdare mot deras ekonomi den här gången. Dessutom är trygghetssystemen inte lika frikostiga längre och det kommer att svida mer för dem som förlorar jobben, framförallt om de inte hittar något nytt ganska snart.
Många tror att ungdomarna kommer att bli den mest utsatta gruppen den här lågkonjunkturen. För sportbranschen är det extra allvarligt eftersom ungdomar ihop med barnfamiljer är den absolut största målgruppen.
Om experterna har rätt i sina framtidsprognoser kan sportbranschen stå inför sin största utmaning någonsin. Vi kanske till och med ska ta till ordet KRIS. Med stora bokstäver.
Jag har absolut ingen lösning på det här, men jag tror att det är läge att förbereda sig för några möjliga scenarier. Att bara hoppas på att det nog löser sig brukar inte vara någon bra idé. Lika dåligt brukar det vara att bara dra i nödbromsen och tro att lösningen är att dra ned på allt som kostar.
Kanske kan det vara läge att fokusera på några segment som ni är extra duktiga på. Kristider kanske är rätt tidpunkt för att fördjupa sig i strategisk prissättning för att locka kunder till butiken med kanonerbjudanden samtidigt som den totala marginalen inte försämras.
Berätta gärna för oss vad ni har för planer för att möta den kommande lågkonjunkturen och hur ni tror att den kommer att påverka sportbranschen. Era idéer kan vara bra även för andra.
Vi syns
Martin Willners