Callaway ser inga hinder på banan. Som årets klättrare tar de ordentliga kliv upp till en lovvärd tredjeplats. Ny marknadsavdelning och lagerflytt stavas två stora skäl till årets uppsving.
Årets klättrare är korad. Årets Leverantör Golf 2009 bjuder på en riktig klätterprestation då Callaway Golf tar flera rejäla kliv upp till delad bronsplats med 26,5 poäng, ända från en placering utanför tio-i-topp-listan. Avancemanget från tidigare år är märkbart, då de 2007 befann sig på 11:e plats med 24,9 poäng och 2006 på 13:e plats med 24,3 poäng.
– Jag är väldigt glad att våra satsningar har gett resultat, säger Peter Wallgren, Callaways försäljningschef för norra Europa.
Den fina placeringen kopplar han ihop med två av Callaways omfattande förändringar det senaste året. Flytten till ett gigantiskt lager i Membury i England vid förra årsskiftet är ett av storstegen som Peter tror har påverkat ökningen med 0,5 poäng i kategorin Leveranser.
– Flytten innebar en hel del nya rutiner, säger Peter och syftar bland annat till ändrade leveransvillkor och ökad personalstyrka.
Ändringarna medförde främst att fler varor nu finns lagrade och att leveranserna har kortats ned till tio dagar, jämfört med tidigare fem veckor.
– I vanliga fall innebär stora förändringar kanske att verksamheten först blir lite sämre för att sedan bli bättre, men i detta fall blev det bättre direkt, säger Peter.
Den nya marknadsavdelningen som såg dagens ljus för drygt ett år sedan är den andra förändringen. Nyanställde marknadschefen Jeff Dodds valde att införa ett nytt europeiskt synsätt, där marknadsarbetet anpassas till varje land.
– Nästa år ska vi investera i ännu fler representanter inom varje land för att öka den lokala förankringen, utvecklar Peter.
Att marknadssatsningen har påverkat poängen i kategorin Säljstöd tvekar Peter inte en sekund på. Ökningen är 0,4 poäng från 2007.
– Kunderna uppskattar ordning och reda, säger han och betonar att framförhållningen för säljstödet är mycket god. Redan i augusti vet kunderna till exempel vilka ställ som kommer till butiken i oktober, och vilka kataloger som finns färdiga till golfmässan.
Ökade poäng i kategorierna Service och Reklamationer har enligt Peter sin utgångspunkt i arbetet på Callaways gedigna serviceavdelning i Londontrakten. Där talas 20 olika språk, fördelade på ett 30-tal säljare som står till kundernas förfogande.
– Jag får ofta höra spontana reaktioner att vår service är ledande, säger Peter stolt. Att kunderna har möjlighet att ringa ett kostnadsfritt nummer till England och få svar på sitt eget språk är verkligen uppskattat.
Som 3:a respektive 2:a i kategorierna Efterfrågan och Kvalitet passerar de sina resultat från förra året – en prestation som grundar sig i en kraftig ökning av marknadsandelar för hårdvara, med betoning på woods, wedgar och bollar.
– Callaways produkter har alltid haft och kommer alltid att ha bra kvalitet, säger Peter med glädje i rösten.
Sjunde och sista kategorin Lönsamhet står dock för något av en överraskning. Ökningen från förra årets 3,1 poäng och förförra årets 2,9 poäng till 3,2 är ett litet steg i rätt riktning.
– Vi vill att kunderna ska uppleva att de tjänar pengar på våra produkter, säger han. Det är det vi allra helst vill åstadkomma.
De trots allt låga poängen för Lönsamhet hänvisar Peter till påståendet att Callaway har dåliga marginaler – ett felaktigt gammalt mantra som de under flera år har kämpat med att förändra.
– Vi har minst lika bra marginaler som andra leverantörer, eller ännu högre, säger Peter.
Glädjen över det fina slutresultatet är inte svår att lägga märke till. Peter betonar att undersökningen är viktigt att ta till sig, särskilt när kunderna uppfattar visa saker som mindre bra. Med en ökning i samtliga kategorier visar Callaway att stora förändringar kan ge snabba resultat och att goda betyg ofta följer varandra.
– Vi ser oss inte som så dåliga som resultatet i tidigare undersökningar kanske har visat, säger han. Nu har vi tagit några steg i rätt riktning och hoppas på att vi kan bli ännu bättre nästa år.