Abacus räknar med tillväxt

Med volym kommer möjligheter. Abacus har på bara några år vuxit från en snudd på osynlig aktör till att bli ett av de största golfmärkena i Sverige. Ändå är det bara början.

Något hände med Abacus för fyra, fem år sedan. Märket gick från att vara anonymt till att bli ett märke med stil och stolthet. Det var dags att ta reda på vad som egentligen hände.

Regnet öser ned på det viset som det bara kan göra en svensk augustidag när jag svänger in på Bergagården i Dalby strax söder om Lund. Bergagården är en klassisk skånelänga som renoverats och nu rymmer kontor, showroom och lager för Abacus. Det är familjärt och funktionellt precis som Abacus kollektion.

Emma Westerberg springer ut och möter oss i regnet. Emma jobbar med PR och marknadsföring för Abacus och började på företaget 2004. Ungefär då började förändringen av Abacus och även om Emma inte är anledningen till förändringen så har hon helt klart bidragit genom att se till att Abacus syns i olika media.

Samtidigt med Emma anställdes det en hel del andra på Abacus. Företaget gick från tio till 20 anställda på kort tid och denna satsning i personal var nödvändig för att få till förändringen.

– Jag är ingen risktagande företagare, säger Sven-Olof Karlsson, grundare till Abacus. Jag vill ta det steg för steg och ha eget kapital för investeringar istället för att låna av banken. Vid den här tiden hade vi nått en punkt då vi behövde förstärka på allt från design och försäljning till administration och logistik. Just då kändes det inte som en stor sak, men så här i efterhand är det tydligt att det var en brytpunkt för företaget. Med volym kom helt andra möjligheter.

Abacus räknar med tillväxt

Emma Westerberg och Sven-Olof Karlsson har jobbat hårt med att sprida Abcus varumärke.

En av de viktigaste möjligheterna som kom med volymen var att designern Chris Matsson kunde anställas på heltid. Chris hade varit med ända sedan den första kollektionen 1999, men då på konsultbasis. Nu kunde Chris fokusera på Abacus och ge märket en egen stil

Förändringen var tydlig. Stilen blev modernare och sportigare och samtidigt påbörjades arbetet med det som idag är ett av Abacus viktigaste säljargument – kombinationsmöjligheterna.

– Det är inte speciellt svårt att rita enstaka fina plagg, säger Chris Matsson som idag är designansvarig på Abacus, men det är en helt annan sak att rita en kollektion där alla plagg passar ihop. Vi lägger ned väldigt mycket jobb på att få allt att passa ihop och det har tagit flera år att nå dit vi är idag. Nu känner vi att butikerna kan välja sina favoriter och vara säkra på att de passar ihop. Det gör det roligare för både butikerna och oss. Det tar dock tid att få butikerna att förstå det här med kombinationer, men när de väl fattar poängen så lossnar det rejält. Därför lägger vi ned extra mycket energi på att utbilda butikerna.

Det var inte bara designen som tog fart vid den här tiden, även exporten nådde nya höjder. Danmark hade varit med sedan starten och gått bra hela tiden. Nu tog även Tyskland och Holland fart och nya länder kom till på löpande band. Idag säljs Abacus i 15 länder i Europa plus Kanada, Sydafrika, Japan och Nya Zeeland.

Innan vi går vidare med var Abacus står i dag och hur planen för framtiden ser ut är det dock dags att klara av Abacus hela historia.

Företaget grundades 1991 av Sven-Olof Karlsson och Ingrid Lindgren-Wachtmeister. Sven-Olof hade tidigare startat Sportmarketing som bland annat sålde Acushnets alla märken. Till en början bestod verksamheten av att tillverka butiksinredning till shoppar, men att det till slut skulle bli ett golfklädmärke har varit planen från starten.

– När jag slutade på Sportmarketing fick jag erbjudandet att ta över märket Tommy Armour i Sverige, men jag kände att jag hade gjort mitt med golfklubbor, säger Sven-Olof. Istället ville jag starta ett eget klädmärke och åkte till Kina för att hitta producenter och till PGA-mässan i USA för att se hur utbudet såg ut. Det som saknades var lite tuffare plagg i funktions¬material och det var det jag ville göra.

Abacus räknar med tillväxt

Abacus showroom har en ombonad känsla.

Det skulle ta några år innan alla bitarna föll på plats, men i augusti 1999 kunde Sven-Olof visa upp den första kollektionen Abacus golfkläder. Den första kollektionen vände sig enbart till män och den dominerades av regn-, vind- och fleeceplagg.

Vid den här tidpunkten fick Sven-Olof ett erbjudande om att ta hand om Elandales kläder för damgolfare i Europa och han tyckte att det var ett utmärkt komplement till Abacus herrkollektion. Sven-Olof äger fortfarande rättigheterna till Elendale i Europa, men varumärket är vilande.

– Jag har fullt upp med att utveckla ett varumärke, säger Sven-Olof och skrattar. Dessutom går dambiten för Abacus så bra att behovet av ett extra dammärke inte finns längre.

Förra året hände två viktiga saker för Abacus. Först så klädde de upp det europeiska Solheim Cup-laget i Abacuskläder då tävlingen spelades i Halmstad och några veckor senare vann de första pris i kategorin funktionsplagg då mässan Golf Europe ordnade sin första produkttävling.

– Kortsiktigt hade priset på Golf Europe större betydelse än vårt samarbete med Solheim Cup, säger Emma. Nu när vi bestämt oss för att även vara med i Solheim Cup i Chicago nästa år så märker vi dock att många utländska butiker noterat det. Solheim Cup och Golf Europe Award tillsammans gör att vi nu tas på ett större allvar. Alla små bitar bygger en bild av Abacus.

– Vi hade kunnat pusha försäljningen mer i samband med Solheim Cup, säger Sven-Olof, men jag vill hellre växa i lugn takt. Vi har dessutom tjänat pengar under hela resan så vi har inte bråttom. Det gäller att klara av ekonomi, PR och logistik samtidigt som vi växer för att butikerna inte ska drabbas av sämre service. Jag känner att vi har klarat just det.

Abacus räknar med tillväxt

Ingrid Lindgren-Wachtmeister och Chris Mattsson är stommen i designteamet.

Den nya organisationen har satt sig och Sven-Olof känner att han kan ägna mer tid åt att lägga upp strategin för framtiden. Att Kristian Sternros tillträtt som vice vd för att ta hand om organisationen ger Sven-Olof tid för att fördjupa samarbetet med Abacus agenter runt om i världen. Kostymen är anpassad för att klara av ytterligare tillväxt.

– Vi kan öka omsättningen med 50 procent utan några större förändringar, säger Sven-Olof. Alla vet vad de ska göra och framförhållningen är mycket bättre idag. Jämfört med för ett par år sedan ligger vi 4-5 veckor tidigare i planeringen nu.

Det mest akuta just nu är att Emma och Chris ska över till USA för att vara med vid fotograferingen av 2009 års imagekatalog. Fotograferingen ska ske på banan där Solheim Cup ska spelas om ett år – Rich Harvest Farms. Det är en privat bana och allt från införselpapper på klädproverna till modeller och väder måste klaffa för att det ska bli bra. Solheim Cup i USA blir också Abacus första steg in på den amerikanska marknaden.

– USA är så stort att det kan äta upp oss om vi inte gör allt rätt, säger Sven-Olof. Vi har ingen agent i USA just nu utan vi väntar och ser vad som händer i samband med tävlingen. Vi har inte bråttom in i USA och Europa kommer alltid att vara prioriterat för oss.

Tillväxtmålet ligger på att dubblera omsättningen på fyra år. Då ska Abacus vara ett av de ledande europeiska golfklädesmärkena. Då ska Abacus också ha ytterligare ett ben att stå på, men exakt vad det blir bestäms först om ett år. En tanke är att golfkollektionens mest trendiga plagg ska kunna säljas i modebutiker, men det kan också bli något helt annat.

Att tillväxten kommer att fortsätta råder det dock ingen tvekan om. Organisationen finns där och nu ska satsningen förvaltas. Kanske får Sven-Olof också mer tid över till sitt eget golfspel. Banor i närområdet råder det ingen brist på.

Faktaruta

Abacus Grundat: 1991. Ort: Dalby strax utanför Lund. Ägare: Sven-Olof Karlsson, Ingrid Lindgren-Wachtmeister, Chris Mattsson, Krister Appelfeldt och Kim Kjærsgaard-Frandsen. Omsättning: 70 miljoner kronor. Anställda: 22. Sortiment: Golfkläder för herr och dam.

Abacus räknar med tillväxt Abacus räknar med tillväxt Abacus räknar med tillväxt

Abacus räknar med tillväxt Abacus räknar med tillväxt Abacus räknar med tillväxt Abacus räknar med tillväxt