I lagsporter som fotboll, handboll och basket krävs det kondition, ett avvägt passningsspel och spelförståelse för att vinna. Och inte minst god laganda. Det har man på Uhlsport Scandinavia. Därför tänker man nu utmana de stora spelarna på marknaden.
Entrédörren på Björksgatan 10 i Eskilstuna är tämligen anonym och det finns ingenting som egentligen talar om att jag har kommit rätt. Det är inte för att företaget inte vill göra reklam för sig utan snarare att de inte behöver det. För hos Uhlsport Scandinavia talar nämligen produkterna för sig själva. Och affärsidén är lika enkel som genial: specifika varumärken för de tre främsta europeiska lagsporterna: fotboll, handboll och basket.
– Visionen att ha idrottsspecifika varumärken lever i allra högsta grad, säger Stefan Larsson, vd för Uhlsport Scandinavia. Vårt sätt är att vända lite på idén som de stora märkena har. De tycker att man ska ha samma varumärke oberoende av sport men vi tycker att man ska ha ett varumärke som är anpassat för sporten. Vi tror att man kan få bättre anpassade produkter på det viset helt enkelt därför att det blir en annan fokus. Vi jobbar med fotbollsvarumärke Uhlsport, med Kempa som är ett handbollsvarumärke och med Spalding inom basket och då har vi tre lagsporter med varsitt varumärke.
På klädställningar i visningsrummet hänger kommande kollektioner av fotbollströjor och basketlinnen. Här finns sportstrumpor i alla tänkbara utföranden, målvaktshandskar, handbollar och ett stort sortiment av basketbollar – man säljer i runda slängar 30.000 bollar per år – både för inom- och utomhusspel. Satsningen på idrottsspecifika produkter märks tydligt.
– Vi hävdar att vi kan de här tre sporterna, de har vi full koll på, säger Stefan. Det tror jag också ger en trygghet åt våra kunder för de vet att vi vet vad vi pratar om när vi ska sälja produkter till dem. Vi har en säljkår som är mycket rutinerad och som har varit med några år, vilket betyder att man har erfarenhet och kan ge stöd till en butik i sina inköp.
Målgruppen är i första hand aktiva utövare av de tre sporterna men man säljer naturligtvis även till mannen på gatan.
– Vi har funktionella produkter av väldigt hög kvalitet. Vi satsar oerhört mycket på funktion och det gör att det kanske inte är de billigaste produkterna utan gjort för folk som är aktiva och som spelar mycket. Produktkvalitet och funktion är väldigt viktigt för oss i alla våra varumärken. De ska fungera och de ska hålla.
Uhlsport Scandinavia är sedan fem år tillbaka ett dotterbolag till Uhlsport GmbH i Tyskland. Moderbolaget grundades redan 1948 och var från början ett läderföretag men tack vare tekniska innovationer inom produktutveckling har man kommit att bli en av världens främsta tillverkare av sportutrustning.
På 50-talet började företaget tillverka dobbar till fotbollsskor, det var på den tiden då man spikade fast dobbarna på sulorna. Så småningom utvecklade man dobbidén till att skapa en hel sula och uppfann därmed skruvdobbssulan. Efterhand började andra produkter att utvecklas som skulle komma att spela stor roll för företagets expansion.
– Målvaktshandskar var också något som de uppfann, säger Stefan. Målvaktshandskar har ju haft en fantastisk utveckling från 70-talet och framåt. Idag finns det inte en målvakt som skulle spela utan.
I mitten av 90-talet lanserade Uhlsport sedan fotbollsskor men sålde i samband med det sulverksamheten till Kina eftersom det var problematiskt att både tillverka egna skor och samtidigt sälja sulor till Puma och Adidas.
– Sedan dess har man alltså blivit ett komplett fotbollsvarumärke. Det har också varit tanken med det hela. Till skillnad från Puma, Adidas och Nike som ju är mer generella varumärken så har vi valt en annan väg.
Stefan kom själv i kontakt med den tyska tillverkaren 1988 då han började arbeta hos Banda AB som då hade distributionen för Uhlsport i Sverige. Banda gick omkull fem år senare vilket gav Stefan möjligheten att starta Uhlsport Scandinavia tillsammans med en kollega och legendar i branschen, Lars-Göran ”Knalin” Andersson, känd för att ha spelat mer än 600 matcher för Åtvidabergs FF och tagit flera SM-guld ihop med bland annat Ralf Edström.
Under ett stort antal år arbetade man nästan uteslutande med Uhlsports fotbollsprodukter. Men eftersom fotbollssäsongen av naturliga skäl är koncentrerad till vår och sommar innebar det en del problem. Man hade upp över öronen med arbete på våren och var undersysselsatta på hösten, och framförallt hade man stora kassaflödesproblem. Lösningen kom tack vare det helt nya handbollsvarumärket Kempa som Uhlsport startade 2002.
– Det blev väldigt lyckat, säger Stefan. Säsongsmässigt passade Kempa utmärkt för oss eftersom det är en höst-/vinterprodukt och fotboll är en vår-/sommarprodukt. Och sen att det kom från samma leverantör var också perfekt.
Omsättningen tog fart. Från att 1993 ha omsatt två miljoner kronor var summan uppe i tio miljoner kronor tio år senare.
– Sedan gick vi i taket lite grann beroende på att vi egentligen inte kunde satsa på textilier. Vi tyckte det var lite för riskabelt så vi sålde egentligen bara hårdvaror som handskar, skor och bollar. Hårdvaror inom sport kan man ju åka ut med till butiken och få en grundorder på och en indikation på hur mycket de kommer att köpa. När det gäller textilier har man inte en susning. Det är en väldigt stor osäkerhet och det ville vi aldrig ge oss in på. Sedan ville vi heller inte ta in något annat varumärke som inte passade in i det här lagsporttänket vi hade från början.
2003 var det dags att komplettera produktportföljen med ytterligare en lagsport; basket. Spalding som är ett av världens främsta sportföretag med ett stort utbud av basketprodukter beslutade sig för att stänga alla sina dotterbolag över världen inklusive det svenska. Några år tidigare hade Uhlsport i Tyskland fått hand om distributionen för nästan hela Europa och fick då frågan om de inte hade någon som kunde ta hand om distributionen av Spalding i Skandinavien.
– I den vevan så förde vi diskussioner om någon sorts samarbete med Uhlsport i Tyskland, säger Stefan. De ville att vi skulle stänga vårt varulager för att leverera direkt från Tyskland. När Spalding dök upp så tyckte vi det var en rätt så god idé och vi hade då både Uhlsport, Kempa och Spalding från samma varulager. Så man såg en rätt stor tillväxt 6 framför sig och då blev det så att de köpte in sig och vi blev ett dotterbolag.
Trots bolagskonstellationen jobbar man relativt självständigt på Uhlsport Scandinavia gentemot huvudkontoret i Balingen i södra Tyskland, där alltså all produktutveckling och lagerhållning sköts. Man jobbar enbart med sportfackhandeln och all försäljning sker i huvudsak genom de stora kedjorna.
– Kedjorna dominerar ju marknaden totalt i Sverige, på ett europeiskt perspektiv nästan unikt sätt, säger Stefan. De har en enorm kontroll över tillgängligheten av kunderna och någon fri sporthandel finns knappast kvar i Sverige idag. Det betyder att strukturen är lite speciell för man måste som leverantör vara accepterad hos kedjorna, är man inte det har man ingen tillgång till marknaden.
Detta är både på gott och ont menar han. Som liten leverantör är det svårt att slåss mot de stora varumärken som kedjorna måste ta in.
– Det är svårt för oss ibland att ta plats trots att vi har produkter som i många fall är bättre. Därför kan vi inte sätta samma efterfrågetryck som de stora märkena. Så ur den synvinkeln drabbas vi av att marknaden smalnar av. Jag tycker att man pratar lite för mycket logistik och för lite handel i branschen. Risken är då att man fokuserar för lite på det som sker i butiken. Frågan blir istället att så rationellt som möjligt leverera från tillverkare till konsument utan att egentligen bry sig om vad konsumenten tycker. Ur ett rent konsumentperspektiv kan jag också tycka att den här likriktningen är en rätt tråkig utveckling; att man som konsument får ett väldigt begränsat urval. Men jag tror att trenden svänger så småningom för vi som konsumenter kommer inte att acceptera det.
Trots problemen menar Stefan att det ligger ett stort värde i just fokuseringen på sportfackhandeln, man vill helt enkelt inte sälja till alla möjliga.
– Det vinner förstås respekt i branschen att man har en klar målsättning och strategi. En av våra styrkor har varit att vi haft väldigt klart för oss vart vi vill och hur vi ska komma dit. Vi är därför väldigt noga med att ge våra kunder samma förutsättningar, för det är inte vi som ska avgöra slaget om konsumenten utan detaljistledet som ska ta den fajten.
Utöver Uhlsport, Kempa och Spalding arbetar man också med det svenska varumärket Bola, som har marknadens bredaste sortiment av strumpor för alla typer av sport och aktivitet. Denna verksamhet hade man sedan tidigare men numera arbetar man enbart på provisionsbasis.
– Bola har fantastiskt fina produkter men det är ett av de här varumärkena som har fallit offer för den här koncentrationen. Helt plötsligt undanhålls man som konsument produkter som man borde kunna köpa och det är lite synd tycker jag. Så där försöker vi utnyttja vår position för att hjälpa Bola på spåret lite grann eftersom vi ju jobbar med alla kedjorna.
Framtiden för Uhlsport Scandinavia ser ljus ut och planerna är att man ska växa ytterligare. Man vill nödvändigtvis inte bli störst men gärna bäst. Och som ett heltäckande företag med starka varumärken och nischprodukter för fotboll, handboll och basket har man en plats på marknaden trots att man är små.
Kanske kan man få viss draghjälp genom det nya samarbetsavtal med Svenska Basketbollförbundet som blev klart i juni. Förbundet valde då att förlänga det långvariga samarbete man har haft med Uhlsport ytterligare tre år. I avtalet ingår att ta fram en boll med Svenska Basketbollförbundets logotyp på som kommer att användas i herrbasketligan.
– Det var lite kul för oss att förbundet ville göra en boll med sin logga på, säger Stefan. Det stärker ju vår position och tydliggör väldigt klart att vi har ett starkt samarbete. Jag tror också att de ser positivt på att vi har ett väldigt brett sortiment för basket. Det har annars varit ett problem för basketen i Sverige att få tag på produkter men nu känns det som om vi håller på att få lite struktur på det ihop med förbundet.
Visst finns det utmaningar inför framtiden men det är inget Stefan räds. Han ser snarare fram emot att tackla dem.
– Den största utmaningen är naturligtvis att kunna hävda sin plats på marknaden. Kan vi vara tillräckligt bra i vår produktutveckling? Kan vi vara tillräckligt intressanta för att vara med och slåss med de stora märkena? Det är nog det största hotet vi har. Sedan tror jag också det finns ett allmänt hot mot branschen i den mening att vi alla konkurrerar om konsumenternas pengar. Så det gäller för branschen att vara intressant.
Därför har man också vässat logistiken och nyligen installerades ett helt nytt datasystem.
– Det kommer att vara en väldigt styrka för oss för vi har väldigt bra kontroll på våra varuflöden och våra kunder. Sedan har vi också precis startat en on-linebutik där butiken i princip går direkt in i vårt datasystem och lägger in sin order själv. Det ökar ju tillgängligheten och det tror jag är lite unikt för ett företag av vår storlek, att kunna erbjuda en avancerad lösning där man kan se sina order, sina restorder och sina fakturor. I princip kan man säga att kunden kan se allting vi ser och det är lite unikt.
Han framhäver också personalen som en viktig pusselbit. De fem medarbetarna har alla stor erfarenhet av branschen och tycker det är kul att jobba i ett företag som trots sin storlek ändå är med och slåss med de ”stora grabbarna”. Den personliga kontakten och uppriktiga kommunikationen man har med sina kunder är viktig menar han, för till syvende och sist är det ändå människor som gör affärer.
Den främsta styrkan har man trots allt i sina produkter. Innan jag går visar Stefan upp en ny typ av bensskydd som han knackar på för att demonstrera dess hållfasthet. När han sedan enkelt viker ihop det till ett mjukt litet paket i storlek av en tennisboll är det svårt att fatta att det är samma benskydd som klarar hårda bentacklingar. Det är med sådana innovativa produkter man tänker utmana giganterna.
Till årsskiftet flyttar man till nya lokaler i närheten. Eftersom all distribution sker direkt från Tyskland har man inte längre behov av några egna lagerlokaler. Tiden lär utvisa om det kommer upp någon skylt på den nya ytterdörren. Med tanke på det namn man har gjort sig i branschen lär det inte behövas.
Uhlsport Scandinavia AB Etablerat: 1993. |
Av: Jenny Olsson