Nike och Adidas har tillsammans 58 procent av skomarknaden. Det som dock kommer att sitta på fötterna när det om 30 år ska spelas in en nostalgifilm om år 2007 är ett par färgglada träskor - i plast.
Sportskomarknaden är väldigt speciell. Dels så domineras den av bara några få varumärken, dels så finns det nästan varje år ett märke som lyfter likt en raket. Förra året var Crocs denna raket med en omsättningsökning på fantastiska 115 procent. Tidigare år har vi sett Heelys och Keen göra liknande resor. Crocs omsättning för 2007 landade på 3,8 miljarder kronor vilket gav dem en sjundeplats på listan över världens största sportskomärken.
Nike är fortfarande ohotad världsledare enligt nyhetsbrevet Sporting Goods Intelligence. Totalt för koncernen, inklusive Nike Golf och Converse, blev omsättningen på bara skor hissnande 65,5 miljarder kronor. För att förstå vidden av den summan kan vi bryta ned den till försäljning per dag och då blir den 179 miljoner kronor. Per timme blir det 7,5 miljoner kronor och per minut 125.000 kronor. Varje dag. Vardag som helgdag. Året runt. Till det kommer kläder och hårdvara¿
Nikes tillväxt låg på 11,0 procent vilket är något sämre än snittet för branschen som hamnade på 12,0 procent. Dotterbolaget Converse gick desto bättre och hade en tillväxt på 32,7 procent. Totalt för koncernen landade tillväxten på 13,3 procent.
Adidas är lika trygg på andraplatsen som Nike är högst upp. Adidas Group består av Adidas, Adidas-Taylormade och Reebok, och den gemensamma omsättningen blev 38,8 miljarder kronor, en tillväxt på 12,5 procent. Adidas som enskilt märke ökade med 15,6 procent medan Reebok har svårare att få fart på försäljningen – deras ökning blev måttliga 4,3 procent. Adidas ökning är anmärkningsvärd eftersom de red på fotbolls-VM under 2006 men ändå lyckades öka rejält under 2007.
Puma behåller greppet om tredjeplatsen men deras tillväxttakt har sjunkit betydligt. Från att ha legat runt 20 procent per år är den nu nere i 6,6 procent. Betydligt bättre går det för Skechers som ökade sin omsättning med 15,6 procent och tog sig förbi New Balance till fjärdeplatsen. Asics går fortsatt bra och ökade med 15,3 procent och närmar sig New Balance på femteplatsen.
Det finns fler skoföretag än Crocs som hade ett riktigt bra 2007. VF Corp., med Vans, The North Face och Reef ökade med 24 procent, Quiksilver med DC Shoes ökade med 38 procent och Mizuno ökade med 14 procent, Bland förlorarna hittar vi K-Swiss (-18 %), Collective Brands (-12 %) och ASG (-22 %).
Jag inledde med att säga att sportskomarknaden domineras av några få aktörer. Nike ensamt har en marknadsandel på 31,7 procent och lägger vi ihop Nikes och Adidas koncernomsättningar så har de en gemensam marknadsandel på 58 procent. Ingen annan del av sportbranschen domineras på detta sätt och än värre blir det om vi slår ihop siffrorna för de fem största – Nike, Adidas, Puma, Skechers och New Balance. De fem största företagen står för 78 procent av världens sportskor.
Den totala tillväxten för sportskor beräknas till 12,0 procent. Det är en klar ökning från 2006 då tillväxten låg på 7,6 procent. Den marknad som ökade mest var Asien (+17,9 %), men Europa var inte långt efter med en ökning på 17,2 procent. Tillväxten i USA blev bara 4,9 procent och med tanke på den ekonomiska kris som råder där just nu lär det inte bli bättre i år.
Av: Martin Willners