60 procent fler cyklister

Mätningar visar att 150 000 cyklister per dygn cyklar i Stockholms innerstad. Den stora ökningen de senaste åren visar att allt fler stockholmare upptäcker att cykeln är ett konkurrenskraftigt färdmedel som är snabbt, enkelt och lättparkerat. Det skriver Svensk Cykling i ett pressmeddelande.

– Ökningen beror främst på att vi under en rad år byggt ut och gjort stora förbättringar i cykelnätet, berättar Krister Isaksson, trafikplanerare på Trafikkontoret, Stockholms Stad.

Tidigare år har Stockholms Stad investerat 50-60 miljoner kronor i cyklingen i Stockholm. I år har den summan sänkts till 10 miljoner. Detta trots att det är tydligt att de tidigare årens satsade pengar har gett resultat. Krister Isaksson är inte nöjd med sänkningen:

– Det som behövs för att fortsätta öka antalet cyklister är mer utbyggnader av cykelvägnätet som är långt ifrån klart. Dessutom måste det skapas fler cykelparkeringar eftersom varje cykelresa slutar med en parkerad cykel.

Den ökande cyklingen i Stockholm saknar motstycke i historien, minskade investeringar till trots. Ökningen av cyklister gläder Klas Elm, ordförande i branschorganisationen Svensk Cykling, som jobbar för att fler svenskar ska cykla oftare:

– Cyklister är smartare än politiker. Trots alla nedskärningar på cykelinvesteringar som skett på bekostnad av förbättringar för cyklister så väljer stockholmarna att cykla i allt högre utsträckning.

Samtidigt är det tydligt att de minskade anslagen på cykelinfrastruktur ger konsekvenser. Utbyggnaden av Stockholms regionala cykelstråk tar tid. På drygt tio år har endast hälften av de viktigaste cykelstråken i Stockholm färdigställts. Samtidigt växer staden. Om 25 år beräknas Stockholm ha ytterligare en halv miljon invånare, och då krävs det ett pålitligt och säkert trafiksystem för att staden ska utvecklas till en huvudstad i världsklass. Svensk Cykling anser att ansvaret vilar tungt på regionens kommuner och Vägverket Region Stockholm.

– Att inte fullfölja de regionala cykelstråken är huvudlöst. När de ansvariga snålar in minskar möjligheterna till en ökad cykeltrafik. Behovet av säkra och sammanhängande cykelvägar är avgörande för utvecklingen. Vi är inte nöjda förrän cykelstrukturen är bättre utbyggd, säger Klas Elm.

Av: Mattias Björklund