Millimetermode

Att få en baddräkt eller bikini att sitta bra är en fråga om millimetrar och många års erfarenhet. Vi har pratat med Björn Borgs badmodedesigners om passform, material och trender.

Bikinin kan vid en första anblick se ut att vara det enklaste av alla plagg. Lite tyg och några band och så är det klart.

Inget kunde vara mer fel.

Eftersom bikinin framhäver mer än den döljer så är kunderna oerhört noggranna med sitt val. Den ska ha rätt färg, mönster och modell, men framför allt ska den sitta perfekt.

– Ibland är det en fråga om millimetrar, säger Gunilla Kjellnäs-Dannemann som är baddesigner på Björn Borg. Plaggen måste sitta helt rätt mot muskler och ben för att inte halka ned eller röra på sig och det tar flera år att få till.

När första proverna kommer tillbaka så provas plaggen mot dockor i storlek medium och då nålas och nyps det i tygerna för att få dem att sitta helt rätt. Sedan går det ytterligare ett par vändor med prover innan alla är nöjda och plagget kan spikas för både produktion och fotografering.

– Vi har hållit på så många år nu att vi har hittat vår passform, säger Stella Valentino som är den andra baddesignern på Björn Borg och som ansvarar för damkollektionen. I början var vi lite för stora, då krympte vi plaggen och blev lite för små, men nu känns det som om vi har trimmat in storlekarna rätt.

Björn Borg är mitt inne i en internationell expansion. Det gör att designern får ändra perspektiv. Från att ha en särpräglad svensk stil till att bli mer internationell. Inte minst märks det på badmodet.

– Björn Borgs ambition är att vara mer än bara basplagg, förklarar Stella. Det ska vara lite extra, men vad som är extra är väldigt olika för olika delar av världen. Svenska kvinnor vill gärna klä sig sportigt på stranden och ha ganska mycket tyg i sina badkläder. I södra Europa efterfrågas istället mer kvinnliga bikinis med mindre tygbitar. Sexigt istället för sportigt. Vi har fått bredda vår kollektion för att ha plagg för alla stilar.

Millimetermode

Dubbla mönster i ovandelen ger fler kombinationsmöjligheter med bikinitrosor.

Inspiration hämtas från hela världen, men både Stella och Gunilla är noga med att betona att märkets själ och arv alltid kommer först. Kunderna måste känna igen sig även om färger och trenderna skiftar. Björn Borgs själ är sportigheten, mycket färg och starka kontraster. De sakerna har byggt varumärket och gett det en egen stil och den inriktningen lever kvar även om den utvecklas.

– Det heta just nu är material med struktur och annan känsla än det som alltid har funnits, säger Stella. Riktigt tunna tyger som torkar snabbt och blanka tyger tror vi på. Och på att jobba med insidan så att fodret också är snyggt. Det är ingenting som syns utåt men det är ett mervärde för kunden.

En annan sak som har förändrats är badmodet som helhet. Tidigare var badmodet en egen liten värld med sina egna trender. Idag påverkas badmodet väldigt mycket av det vanliga modet. Är jeansen lågt skurna så är bikinitrosorna lågt skurna. Är det dödskallar på T-shirts så blir det dödskallar på shortsen också.

Badkläder säljs idag i allt från ICA Maxi till NK. För Björn Borg är sporthandeln en viktig säljkanal och Gunilla är säker på vad butikerna ska göra för att maximera försäljningen.

– Bikinis gör sig inte bra på hängare, säger Gunilla. Ge badplaggen plats så att ni kan visa så många modeller som möjligt på dockor. Sälj också bikinis som lösa ovan- och underdelar så att kunderna själv kan mixa färger, mönster och modeller. Många köper dessutom fler trosor än ovandelar så att de kan ha en stringtrosa att sola i och en mer täckande när de badar eller spelar volleyboll.

Arbetet med årets badkollektion påbörjades i september 2006 med att titta i trendböcker, gå på trendföreläsningar och åka på inspirationsresor. I januari 2007 var kollektionen spikad och prover började sys och tre-fyra vändor senare med olika förändringar var plaggen godkända och fotoproverna levererades i maj. Sedan tog säljarbetet vid i juni och produktionen startade under hösten. I mars, 18 månader efter starten, fanns plaggen i butikerna. Det är alltså ett mycket långt jobb och när jag frågar Stella och Gunilla om årets trender så har de svårt att minnas. De är mitt inne i 2009 års bikinis och har till och med börjat tänka på 2010. Till slut hittar de rätt i minneskretsarna.

– För dam är trekantsbikinin fortfarande det som kommer att sälja bäst, säger Stella. Baddräkten kommer dock starkt, inte minst eftersom allt fler inser risken med att sola för mycket och därför vill täcka kroppen mer. Det blir också mycket detaljer i form av spännen, öljetter och andra småsaker. Färgmässigt är det mycket pastell och mönstrat.

– Killarna behåller sina långa surfshorts men det blir mer enfärgat och färgblock än tidigare, säger Gunilla. Killarna har lite starkare färger och mer stormönstrat och vitt är en viktig kontrastfärg.

Till nästa sommar, 2009, tror de på en del förändringar. Som att axelbanden blir bredare, surfshorts för tjej kommer mer och att halterneckbehå och behå med bygel utmanar trekantsbikinin. Passformen kommer dock fortfarande att vara A och O. e

Millimetermode Millimetermode Millimetermode

Millimetermode