Nishiki ökade 24 procent

Det ska vara en handbyggd cykel i år. Om det vittnar Nishikis försäljningsstatistik som pekar mot en rekordsäsong för Göteborgs egen cykeltillverkare Unicykel. Antalet sålda cyklar har ökat med 24 procent jämfört mot samma period föregående år, meddelar företaget i ett pressmeddelande.

– Vi satsar på stilren design och hög kvalitet. Det ger utdelning, säger Linus Lindgren, produktchef på Unicykel.

Under årets cykelsäsong som räknas från september 2007 till augusti 2008 har hittills 8.885 Nishikicyklar funnit en ny ägare. Jämfört mot försäljningen under samma period föregående år innebär det en ökning med 24 procent. Räknat i omsättning är förändringen ännu större, 29,8 miljoner jämfört med fjolårets 22,5 miljoner innebär en ökning på drygt 32 procent.

– Allt fler väljer modeller i högre prisklasser. Men vi har ett sortiment för alla plånböcker, säger Linus som spår att tillväxttakten håller i sig.

– Idag har vi fortfarande en blygsam marknadsandel på ungefär två procent. Men vi räknar med att öka den till 2,5 procent under nästa säsong. Vi märker att allt fler efterfrågar sportiga, funktionella och stilrena cyklar, vilket är precis vad Nishiki erbjuder.

Av: Mattias Björklund