Cykelhandel med anor

Cykelhandlaren Levin & Nilsson är ett med Halmstad. Om inte popkungen Per Gessle cyklar på butikens cyklar så gör i vart fall hans son det som har fått tre cyklar från butiken. I år fyller butiken 100 år.

Det är en gråmulen och mild marsdag när Sportfack besöker Levin & Nilsson på Brogatan i Halmstad. Butiken har ett premiumläge där den ligger 75 meter från Stora Torg med sju stora skyltfönster som exponerar utbudet. Butiksområdet kring torget får räknas till stadens kommersiella centrum. På Stora Torg finns också den berömda statyn Europa och tjuren av Carl Milles.

Även om det är grått och mulet så är Levin & Nilsson en fräsch och skönt upplyst butik. Dels släpper skyltfönstren in utomhusljuset, dels snålar de inte på belysningen inne i butiken.

Cykelhandel med anor

Sonsonen till grundaren och nuvarande ägare Lennart Levin kommer gåendes med famnen full av Met-hjälmar och samtidigt som han hälsar presenterar han Sportfacks utsände för stamkunden Bjarne Poulsen. I nästa andetag fångar han upp blicken från en kvinnlig kund och frågar:

– Har du fått hjälp?

Hon nickar, samtidigt dyker sonen Niclas Levin upp och går iväg med henne.

Bjarne berättar att han trivs med Levin & Nilsson. Det centrala läget, kunnandet och servicen passar honom. Han skulle även kunna lägga till igenkännandet för Lennart pratar med honom som om de känt varandra hela livet.

En kollega tar över Bjarne och Lennart guidar runt i lokalerna. Det framgår snabbt att lokalerna verkar extremt anpassade för cykelhandel. Efter försäljningsavdelningen kommer leveransavdelningen där Peter Carlsson står och färdigställer en beställd cykel. Därefter öppnar sig en stor verkstad för både nyinkomna, nysålda och reparerade cyklar.

– Vi äger hela huset. Far byggde det på 60-talet och såg till att lokalerna anpassades till cykelhandeln, säger Lennart.

Genom att de själva äger butikslokalerna behöver de inte vara rädda för att det ska komma en fastighetsägare och kräva dem på en hyra som tvingar dem att flytta.

– Många gånger är det hyran som knäcker företagen, konstaterar Lennart.

Cykelhandel med anor

Niclas och Lennart har ordning på tillbehören.

Det var också hyresvärdarna som drev Sten Levin till att bygga ett eget hus med tillhörande cykelbutik. Mellan åren 1908 och 1963 fick firman flytta från sina lokaler sex gånger.

Även om Sten Levin var framsynt kunde han inte förutse att 2000-talets Halmstad skulle ha 25.000 fler invånare. Därför är det lite trångt idag. I butiken står 100 cyklar, i källaren står ytterligare 300 nya cyklar och i begagnatdelen står ytterligare ett 50-tal. Eftersom Lennart Levin har som strategi att kunden ska kunna hitta sin cykel och få den med sig direkt om så önskas, har han ytterligare två lager på andra sidan gatan med runt 700 cyklar. Här finns cyklar för hela familjen, men även för dem som vill göra Vätternrundan eller Bockstensturen.

– Vi har en image bland kunderna att de kan få den cykel de önskar direkt. Nu kan vi givetvis inte tillfredsställa alla behov, men vi har alla frekventa modeller inne, säger han medan han visar upp källarsortimetet.

Det stora sortimentet är speciellt effektivt på sommargäster. De har inte tid att vänta utan vill ha sin cykel omgående. Men det är inte bara på cykelsidan Levin & Nilsson ska vara välsorterat. Vad gäller fälgar, däck och andra tillbehör ska alla kunder hitta vad de söker. Därför är förvaringshyllorna i källaren fyllda till randen av fälgar och däck i alla tänkbara dimensioner. Lennart inventerar hyllorna varje dag så att de aldrig står där tomhänta. Till detta kan läggas en ackumulerad 100-årig kompetens. Det finns nog inte mycket killarna i affären inte kan om cyklar.

Det mesta i Levin & Nilssons affärsidé består av grundläggande sunt förnuft, som till exempel att nöjda kunder kommer tillbaka. Lennart berättar att företaget aldrig har haft några problem, affärerna har alltid rullat på. De har även varit anpassningsbara: när cykelförsäljningen sjönk på 50-talet sålde de mopeder istället.

Det är en gråmulen och mild marsdag när Sportfack besöker Levin & Nilsson på Brogatan i Halmstad. Butiken har ett premium

Cykelhandel med anor

Butiken har en jubileumsutställning med tio cyklar från tio decennier.

Genom åren har det varit viktigt att hänga på cykeltrenderna. Till de knasigare trenderna får 60-talets minicyklar och 80-talets racercyklar med bockstyre räknas. Idag finns det inte längre några stora enskilda cykeltrender. Lennart konstaterar att folk inte längre köper det som grannen köpt utan de köper det som passar deras egna behov.

– Jag gillar att hitta cykeln som matchar kundens behov.

Förutom elementära kunskaper om det egna sortimentet så kommer cykelhandlaren långt om han/hon ställer dessa två frågor till kunden:

Behov: Hur ska du använda cykeln?

Ekonomi: Vilket prisläge hade ni tänkt er?

– När jag förstått vilken typ av cykeln kunden är ute efter presenterar jag några olika alternativ för henne. Är det en cykel som ska användas till och från jobbet visar jag till exempel några 7-8 växlade cyklar från Monark, DBS, Skeppshult eller Crescent. Då kan kunden välja sig en cykel i olika kvaliteter och prissegment, säger Lennart.

Trots att Lennart aldrig gjort något annat än reparerat och sålt cyklar har han alltid tyckt att det är roligt att gå till jobbet. Han förklarar att en del av tjusningen är att han aldrig vet vad den nya dagen har att erbjuda. Det är mötet med gamla och nya kunder som är charmen.

– Jag tycker om att göra kunder nöjda. Målet är att de ska bli så väl omhändertagna att de kommer tillbaka, säger han.

Verkstaden är en viktig ingrediens i Levin & Nilssons recept för att skapa nöjda kunder. Där finns det alltid cykelmekaniker. Det gör att om det uppstår ett problem med en gammal eller nyköpt cykel så får kunden det åtgärdat direkt .

Cykelhandel med anor

När Lennart Levin spår 2008/09-års cykeltrender konstaterar han att det inte finns några massiva cykelströmningar som tar över hela marknaden. Han slår fast att nuförtiden har alla cykellinjer sin marknad eftersom cykelkunderna köper cyklar som passar deras behov. De köper inte en MTB för att cykla på stadens gator. De enda som fortfarande är riktigt trendkänsliga är ungdomar som har en förkärlek för mormorscyklar.

– Det är inte som på 60-talet då alla skulle ha minicyklar eller 80-talet då alla skulle ha en racercykel med bockstyre. Idag säljer alla modeller, säger Lennart och rabblar segment som BMX, crusiers, MTB, hybrider, mormorscyklar osv.

Han tror att vitt blir en färg som kommer att sälja bra 2008.

När det kommer till marknadsföring så är det – förutom det eminenta läget och den 100-åriga historien – lokalpressen som gäller. Där investeras 90 procent av reklambudgeten.

– Vi har testat lokal-tv, men lokaltidningen är bäst. Jag märker av effekterna direkt i affären när jag annonserar i Hallands-Posten. Det blir mycket mer spring än vanligt, säger Lennart.

Det pågår en generationsväxling på företaget. Lennart fyller 65 i år och tycker att det är dags att dra ner på 50-timmarsveckorna och låta sonen Niclas, som har jobbat i företaget de senaste 16 åren, ta över rodret.

– Du kan säga att jag växt in i familjeföretaget och jag gillar att arbeta med cyklar. Det är roligt att para ihop rätt typ av cykel med rätt kund och göra dem nöjda, säger Niclas.

Men han kommer inte att slippa farsgubben fullständigt.

– Helt kommer jag inte att sluta jobba. Jag kommer nog att gå hit ett par gånger i veckan, säger Lennart Levin.

Hans tips för att inte låta verksamheten äta upp en helt och hållet är att resa bort under semestern. Är man kvar i staden är det lätt hänt att man tittar förbi för att se om allt ”går bra&”

– Farsan åkte aldrig iväg, men jag lämnar alltid Halmstad, säger Lennart som nu kommer att få mer tid över till fru, barnbarn och resor.

Av: Tore Tobiasson

Faktaruta

1905 såddes de första fröna till det som med tiden skulle bli en cykelhandel med anor. Då jobbade J.A Levin som agent åt Husqvarna. Han hade en cykel som han trampade runt med i Halmstadsbygden. När han lyckats övertala en kund tog han en order. Med tiden kom den beställda cykeln på järnväg till Halmstad från Husqvarna. Därefter kunde J.A leverera cykeln till kunden. 1908 hade J.A fått nog av flängandet på knöliga och leriga stigar och vägar. Om han och kompanjonen Svante Nilsson analyserat fram att det var bättre att kunderna kom till dem än tvärtom, får vara osagt, men en cykelbutik öppnade de tillsammans. Sex år senare, vid starten av första världskriget 1914, försvann Svante Nilsson ut ur bilden, dock behöll J.A det gamla butiksnamnet. Alltsedan grundandet av butiken har cyklar varit ryggraden i verksamheten. Men under många år var Levin & Nilsson en diversehandel inom främst sport och fritid som också sålde bilar och svetsutrustning. Innan de specialiserade sig helt på cyklar hann de även med att sälja hobbyprodukter som flygplansmodeller. Idag är det bara cyklar och cykeltillbehör som gäller. Från starten och fram till 1963 då det egna huset stod färdigt på Brogatan 30 tvingades J.A Levin flytta ett flertal gånger. Nu skulle ingen fastighetsägare köra ut dem några fler gånger. Och sedan dess är de kvar på samma adress.

Levin & Nilsson

Ort: Halmstad. Ägare: Lennart Levin. Anställda: 6 stycken vara av två jobbar i verkstaden. Butiksyta: 300 kvm i gatuplan och 300 kvm i källarplan. Lager: 2 lager i huset mittemot där 700 cyklar finns. Försäljning: 2007 – 1.000 Cycleuropecyklar, 500 Skeppshult, 200 Merida och 40 Trek Omsättning: Cirka 9,5 miljoner kronor. Viktiga varumärken: Cyklar – Crescent, DBS, Monark, Skeppshult, Trek, Merida, Scott. Tillbehör – Duells, Spectra, Shimano, Maxim, Grahns, Jofrab och Met.

Cykelhandel med anor Cykelhandel med anor Cykelhandel med anor

Cykelhandel med anor Cykelhandel med anor Cykelhandel med anor Cykelhandel med anor Cykelhandel med anor

Relaterat företag i Sportregistret

  • Shimano Nordic AB

    Shimano Nordic AB är ett grossistföretag för delar och tillbehör för cykel och fiske, med flera starka agenturer. Leverans till Sverige, Island, Finland, Norge och Danmark året runt från centrallager i Holland.