Rekordökning för sportkedjorna

Naturkompaniet är 2007 års vinnare i svensk sporthandel. Med en omsättningsökning på 21,8 procent har de nästan tre gånger så hög fart som branschsnittet på 7,6 procent. Totalt omsätter svensk sporthandel nu 17 miljarder kronor.

Svensk sporthandel är glödhet. Förra året ökade omsättningen enligt Handelns Utredningsinstitut (HUI) med 7,6 procent till 17 miljarder kronor. Vinnarna är kedjorna som enligt vår egen undersökning i snitt ökade omsättningen med 9,5 procent och mest vinnare bland vinnarna är Naturkompaniet som ökade sin omsättning med hela 21,8 procent.

Stadium är fortfarande ohotad etta bland de svenska sportkedjorna. De har både störst omsättning totalt och högst snittomsättning per butik. Stadium ökar sin försäljning med 9,7 procent till 4,1 miljarder kronor. Ökningen beror främst på att kedjan har öppnat sju nya butiker under året men även snittförsäljningen per butik har ökat om än ganska lite (+1,5 %). I siffrorna ingår även Stadium Ski, Stadium Golf, Stadium XXL, Sports Outlet samt den nya webbshopen.

Intersport är lika ohotad tvåa som Stadium är etta. Deras omsättning ökade med hela 10,5 procent tack vare att de tog över Go-butikerna i Stockholm och öppnade ytterligare några nya butiker. Totalt sett blev det 15 nya Intersportbutiker i Sverige förra året och kedjan är nu uppe i 145 butiker. Omsättningen per butik minskade med 0,9 procent men det är inte så allvarligt som det kan verka. Nedgången beror på att de nya butikerna inte var igång under hela året och vår siffra räknas fram genom att ta årsomsättningen och dela den med antalet butiker i slutet av året.

Tredje största sportkedjan är Team Sportia som fortsätter att växa mer än branschen som helhet. Årets tillväxt blev 8,7 procent och på två år har de vuxit med 14 procent med bara en marginell ökning av antalet butiker. Sportringen ökar sin omsättning trots att kedjan minskar antalet butiker. Omsättningen blev precis 300 miljoner kronor förra året.

Den minsta, och färskaste, av de breda sportkedjorna är Just4Sport. Medlemsbutikerna har på två år fördubblats från 35 till 72 och omsättningen har ökat med 110 procent till 210 miljoner kronor. Omsättning per butik ligger på runt tre miljoner kronor vilket gör Just4Sport till en kedja för små sportbutiker.

På vår lista finns även fyra kedjor av specialistbutiker. Störst av dem är Golf Store Group som mestadels har butiker ute på golfbanorna. Totalt är de nu 108 butiker och med en total omsättning på 310 miljoner kronor ger det en snittomsättning på 2,9 miljoner kronor. Den siffran kan upplevas som ganska låg men betänk att dessa butiker ofta bara har öppet under perioden maj-september.

Naturkompaniet är den näst största specialistkedjan och även den kedja med den bästa omsättningsutvecklingen. För två år sedan steg omsättningen med 20,3 procent och 2007 blev ännu bättre med en ökning på 21,8 procent. På två år har omsättningen ökat med 47 procent med bara två nya butiker och det är imponerande siffror.

Den totala omsättningen för de tio kedjor som vi har med i undersökningen steg med 9,5 procent till 11.1 miljarder kronor. Det innebär att dessa tio kedjor står för två tredjedelar av sportbranschens totala försäljning i Sverige. Stadium har en marknadsandel på 24 procent, Intersport 20 procent och Team Sportia 13 procent. Övriga kedjor har 1-2 procents marknadsandel.

Som jag nämnt tidigare är Intersport den kedja som startade flest nya butiker under 2007. Deras 15 nya butiker är nästan hälften av de 36 nya kedjebutiker som startades förra året. Totalt har Sverige nu 647 kedjebutiker. Ja, i ärlighetens namn finns det fler eftersom vi inte har med alla cykel-, golf- och specialistkedjor i vår sammanställning. Helt klart är dock att antalet kedjebutiker växer för varje år samtidigt som de fristående butikerna blir allt färre.

Rekordökning för sportkedjorna Rekordökning för sportkedjorna