Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet

Sportfacks nyinstiftade produktpris ”Gear of the year” delades ut under pompa, ståt och Rocky-soundtrack i samband med Swesport.Extra kul var att fem av elva priser gick till svenska produkter och varumärken.

Under festliga former och stor publik mottog gogglesutvecklarna hos Dr. Zipe det kanske mest prestigefyllda priset, ”Årets svenska varumärke”, när Sportfack för första gången delade ut produktpriset Gear of the year i elva kategorier. Dr. Zipe och leverantören, Future Trading, prisades för sina extremt goda försäljningsframgångar som de döskalleutsmyckade skidglasögonen gett Göteborgsföretaget under 2007. Flera svenska företag prisades under kvällen. Icebug, även de från Göteborg, segrade i kategorin ”Årets innovation skor” med sitt Bugweb och Boråsbaserade Craft prisades i kategorin ”Årets produkt konfektion” för de populära underställsprodukterna Pro Zero Extreme. Konfektionsgiganterna Peak Performance gick inte heller lottlösa från galan. Gear of the years jury imponerades av företagets ekonomiska resultat och ett företagsvårdande som enligt juryn är ”ett föredöme i sportbranschen på många sätt” och utsåg företaget till ”Årets varumärke konfektion”.

Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet

Dr. Zipe tog hem segern i kategorin

Årets svenska varumärke: Dr. Zipe Juryns motivering: Ett varumärke som på kort tid och med en helt egen stil och attityd lyckats ta Skidsverige med storm. Nu väntar Europa och världen på att erövras av spinndoktorn Daniel Blomgren & Co från Göteborg.

Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet

Jonas Ottosson och Karolina Johansson hämtade Peaks pris.

Årets varumärke konfektion: Peak Performance Juryns motivering: Det finns en kontinuitet och ett varumärkesvårdande hos Peak Performance som är unikt i Sverige. Varumärket är respekterat utomlands, ökar omsättningen år efter år och är ett föredöme i sportbranschen på många sätt.

Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet Årets nykomling: Freebandy Juryns motivering: Freebandy lyckades slå igenom på alla nivåer 2007. Från att bli uppmärksammade i Lilla Sportspegeln till att gubblag bildades för att få snurra loss efter jobbet. Att dessutom sälja 25.000 klubbor inom en nyskapad sport ger respekt.

Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet Årets produkt konfektion: Craft Pro Zero Juryns motivering: En högfunktionell produkt som genom att kombinera två teknologier fixar att både svalka och värma på samma gång. Allt levererat i en tydlig och snygg förpackning.

Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet Årets innovation konfektion: Nike Macro Sphere React

Juryns motivering: En smart och svalkande lösning för en mängd idrottsutövare. Effektivt resultat parat med en snygg utformning som är lätt att förklara i butik.

Priset för ”Årets nykomling” sopade den nya sporten freebandy hem. Freebandys grundare och företaget Ziis vd Claes Jonsson var stolt över priset.

– Det var jättekul att vi vann och jag är jättestolt. Jag tycker det är jättebra med ett sådant här pris. Till nästa år tror jag säkert att fler produkter nomineras när intresset för tävlingen har vuxit till sig.

Lika stolt som Freebandy-gänget var Sportmarket som efter prisutdelningen ställde upp sitt diplom mitt i montergången så att ingen kunde missa att Keen tog hem ”Årets varumärke skor”.

Sportmarkets vd Göran Nilsson:

– Spontant känns Gear of the year jättekul. Det är bra för sportbranschen med ett pris eftersom det ger uppmärksamhet åt varumärken och produkter.

– När kommer ni att tala om för Keen att de vunnit i Sverige?

– Jag tror att de redan vet om det. Vi mejlade direkt igår efter prisceremonin, säger Göran och underströk vikten av utmärkelsen.

Alla var dock inte lika positiva. Thomas Breding på Granitbiten passade på att både hylla och såga Sportfack när tävlingen kom på tal.

– Ni är kanske världens bästa facktidning. Men med Gear of the year, nej, där tycker jag att ni har gjort fel. Jag tycker inte att vi leverantörer ska nominera produkter. Det borde ni göra istället, ansåg Thomas.

Thomas hade möjligen en poäng. Men kanske stördes han lite av att han själv inte hunnit nominera några egna favoritprodukter. Sportfacks förhoppning är att nomineringarna till nästa år kommer att öka.

Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet Årets varumärke hårdvara: Burton

Juryns motivering: Perfektionister in i minsta skruv. Oavsett om det handlar om en bruksanvisning, en produktkatalog eller en bindningsdetalj så finns det ingenting hos det här varumärket som lämnas åt slumpen. Burton sätter alltid design och funktion i främsta rummet.

Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet Årets produkt hårdvara: Marker The Duke

Juryns motivering:När en produkt ska kunna två saker blir det ofta en dålig kompromiss. Här fungerar det utmärkt. För första gången finns det en freeridebindning som tar skidåkaren uppför berget och som dessutom ger topprestanda under åket nedför.

Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet Årets innovation hårdvara: NIke Sasquatch Sumo2

Juryns motivering: Det här är en produkt som verkligen har rört om i en annars konservativ bransch. Oavsett om du hatar eller älskar formgivningen så ger designen resultat på banan. Antalet kopior vittnar också om ett framgångsrecept.

Segrare i Gear of the year ska vara produkter som lätt kan associeras med året som gått. Inom en kategori var detta speciellt tydligt. I kategorin ”Årets produkt skor” segrade nämligen inte helt oväntat Foppatoffeln, Crocs Cayman. Juryn poängterade att skon ”lyckades med bedriften att få in den icke-typiska sportkunden till just sportbutiken”. Ett faktum som är oerhört värdefullt för sportbranschen när slaget om kundens gunst hårdnar, menade juryn. Nike var ensamma om att ta hem två priser vid galan. Dels prisades man inom kategorin ”Årets innovation hårdvara” för den fyrkantiga golfdrivern Sasquatch. Dessutom fick Nike priset för ”Årets innovation konfektion” där priset gick till funktionströjan Sphere Macro React som har öppningsbara fjäll för extra god fukttransport.

Burton hyllas och prisas ofta internationellt. Nu är de även lyckliga vinnare av Sportfacks pris i kategorin ”Årets varumärke hårdvara”. Juryn fastnade för varumärkets noggrannhet i allt som företaget släpper, från komplicerade bindningslösningar ner till minsta skruv och katalogutgivning. Årets bästa hårda produkt 2007 stod Marker för. Bindningen The Duke förmådde för första gången att sammanföra det bästa av två världar då den både fungerar för toppbestigning samt för full fart nedför berget.

När Sportfack lyssnade av sportbranschen efter prisutdelningen var de flesta klart positiva till det nyinstiftade priset. ”Det stärker branschen”, ”det ger värdefull PR kring produkter” och liknande kommentarer fälldes, vilket är precis i linje med vad prisets syfte ska vara. Sportfack ser redan nu fram emot alla nomineringar från både butiker och leverantörer som kommer att dränka redaktionen i höst.

Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet Årets varumärke skor: Keen

Juryns motivering: Varumärket fick under 2007 ett rejält genomslag i Sverige. Bra kvalitet, genomtänkta modeller och egensinniga designlösningar ihop med en tydlig miljöpolicy var receptet.

Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet Årets innovation skor: Icebug

Juryns motivering: Integration är ett nyckelord inom både politik och produktutveckling idag. Sällan blir det så enkelt, självklart och funktionellt som i denna svenska uppfinning.

Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet Årets produkt skor: Crocs

Juryns motivering: En produkt som ledde till fantastisk försäljning samtidigt som den, vilket är extra värdefullt, lyckades med bedriften att få in den icke-typiska sportkunden till just sportbutiken.

Av: Text: Mattias Björklund. Foto: Pelle Jansson.

Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet

Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet Gear Of The Year 2007: Svenskar dominerade prisregnet