Snowboard 08/09: Färgsprakande parker

Det finns två stora trender inom snowboard till nästa vinter - en åkmässig och en designmässig. Åktrenden är att parkåkningen bara växer och växer och nu är större än friåkningen. Designtrenden är en explosion av starka färger.

Det svänger snabbt i snowboard. För bara några år sedan var freeriding the shit. Duktiga hoppp- och halfpipeåkare övergav sina karriärer för att istället åka lössnö i Alaska. Filmerna dominerades av sekvenser på gigantiska hopp i orörd snö och brädorna hade en snittlängd på runt 160 cm. Till nästa år är detta historia.

Vintern 2008/2009 är det twintips och parkåkning som gäller. I USA och Europa satsar många stora vintersportorter på att bygga gigantiska parker som har hopp och rails för alla nivåer. Det är inte längre en samling hopp på en sträcka av 400 meter, utan backar från toppen till dalen som kan beskrivas som kreativa. De ska vara fulla av överraskningar och variationer så att varje åk ska kunna bli annorlunda.

Denna fokusering på parkåkning gör att brädorna förändras. För det första blir de äkta twintips så att inte bara formen är symmetrisk utan även flex och bindningsplacering. För det andra blir grafiken, och klädmodet, mer skateboardinspirerat. Mer street helt enkelt. En tredje effekt är att allt fler tillverkare kommer med konstruktioner som biffats upp för att tåla railåkning.

Snittlängden på brädor för killar lär hamna runt 154 cm och för tjejer runt 147 cm.

Direktionella freestylebrädor och rena friåkningsbrädor finns självklart kvar, men hypen och den troliga efterfrågan ligger på twintips. Något annat som finns kvar är matchningen mellan bräda, bindning och skor. Faktum är att den blir ännu tydligare och viktigare och det ska du utnyttja i butik genom att skylta uppp kombinationen.

Utseendemässigt blir det extremt mycket färg på både hårdvara och kläder nästa år. Det är starka färger som cyan, magenta och lila som matchas ihop med svart eller vitt för att få till så starka kontraster som möjligt. Ofta bildar färgerna stilistiska mönster som inte skulle skämmas för sig på Moderna Museet.

Förutom jibbbern som hänger i parken finns det en målgrupp som flera tillverkare satsar hårt på och det är barn och junior. Om det beror på att första och andra generationen snowboardåkare nu blivit föräldrar låter vi vara osagt, men mycket kraft läggs på att ta fram brädor, skor och bindningar som är anpassade efter 3-8-åringars vikt och anatomi. Morgondagens barnbrädor ska göra det lätt för dessa småttingar och lära sig åka snowboard och en gång för alltid ta död på påståendet att det är bäst att barnen först lär sig åka skidor.

På skosidan fortsätter satsningen på snabbsnörsystem som ska göra det enklare att snöra snowboardskorna. Det satsas också mycket på passformen och på att få ned volymen på snowboardskorna samtidigt som komforten förbättras. Det ska vara minimalt glapp mellan inner- och ytterskorna för att på så sätt förbättra responsen samtidigt som skorna tar mindre plats på brädan.

En generell trend inom snowboardvärlden – både på hårdvara och kläder – är att den coola/bra designen flyttar ner i prislägen. Det är inte längre nödvändigt att köpa det allra dyraste för att få det snyggaste. De dyra produkterna ska sälja på sin funktion snarare än utseende är det tänkt.

Flera snowboardföretag fortsätter också på den inslagna vägen att erbjuda olika produkter till olika återförsäljare. Corebutiker får tillgång till produkter som de breda sportbutikerna inte får för att inte dras med i priskriget. Samtidigt är det i dessa kretsar som varumärken byggs vilket de stora kedjorna tjänar på i det långa perspektivet. På så sätt blir alla butiker som säljer snowboards vinnare.

4 heta brädtrender

Twin tips: Allt fler väljer en äkta twin tip med symmetriskt flex och centrerad stance.

Extremt mycket färg: Mottot är ”Det kan aldrig bli för mycket”.

Matcha bräda/bindning/skor: Tidigare har det handlat om färgmatchning, nu handlar det om detaljer och mönster som går igen på alla delarna.

Snabbsnörning: Rosetter är ute.

Av: Martin Willners