Innebandyn bygger vidare på att bli attitydsporten nummer ett. Säsongen 2008/2009 ska gnistra, glänsa och synas lång väg. Både klubba och spelare ska pimpas och sticka ut ur mängden. Och vem vet, kanske kommer ett runt och lätt trendbrott att rulla fram i år?
Svensk innebandy har haft en fenomenal utveckling. Även om säsongen 2007 hittills inneburit att antalet licensierade spelare gått ner med cirka 10.000 från rekordåret 2006 innebär det ändå att drygt 120.000 tävlingsspelar. Totalt utövas sporten av en halv miljon svenskar vilket är imponerande och inte att förglömma vid produktutveckling. För fenomenal har även sporten varit de senaste åren på att vrida ut och in på sig själv vad gäller materialutveckling, nya lösningar och trender. Listan kan göras lång över smarta och snygga innovationer. Skaft med lufthål för ökad fart, bubblor och krökt nederdel för extra kraft har kompletterats med skålade skaft för Zorrofintare och grepp i allsköns material som ska ge just grepp eller suga upp handsvett effektivt.
Säsongen 2008/2009 blir därför lite av en andningspaus, ett mellanår när det gäller innovationer och nytänkande. Nya, heta trender står helt enkelt inte för dörren. Därmed inte sagt att det blir en tråkig säsong. Mindre trender sticker ut lite här och var, saker som funnits ett par säsonger glider nu vidare och in i kommande.
En av de största och starkaste trenderna som fortsätter är attityden inom sporten. Ett faktum som innebandyn skapat själv men även fått fin och en hela tiden ökande draghjälp från media (till exempel den här tidningen). Innebandyspelare vill gärna synas. Det får de göra allt mer i TV4, på Youtube och i dagspress. Det gillar innebandyspelare. Ett snabbt spel med folk som gillar att stå i centrum kräver kul utrustning och spelare som syns. Se bara på en downhill-cyklist eller en slalomtjej. Det ska glittra och glimma. Precis så fortsätter innebandyn.
Skaften kommer nästa säsong gå i tre huvudinriktningar. Dels finns det tillverkare som låter dem gnistra av krom och andra metalliska nyanser i silver, ljusblått, ljusgrönt och ljusrött för att skapa ett fyrverkeri på planen, dels litar andra utvecklare på sina väletablerade serier av detaljrika ornamenterade skaft där designen och val av teman som hårdrock, punk eller drakar är oerhört centralt för sin kategori spelare. En tredje grupp skaftleverantörer hakar på trenden att låta användaren (som vi sett inom DH-cykling) agera designer och pimpa/tuna/smycka sin klubba till eget resultat med stickers och svettband liknande de för handlederna som varit populära ett par år. När det gäller stickers kommer olika teman och grafiska element att köpas ihop med klubbor eller separat. Svettbanden för skaften kan vara greppband eller bara finnas för utsmyckning. För de två sist nämnda skaftkategorierna gäller att vita och svarta skaft dominerar för att få en lugn grund att utgå ifrån i skapandet.
När det gäller bladens trender är det lätt att tänka på zorrandet. Freebandy föddes under 2007 och tog över mycket av fokus på tekniken och kanske trodde många att trixandet nått sin kulmen i Sverige. Men senast i mitten av december lanserades ”årets innebandymål genom tiderna” i media då Järfällaspelaren Jens Frejd drog in ett mål med en snurr från ett nyutvecklat blad där tillverkaren menar att man ”ska kunna både zorra och spela vanligt med”. Om inte alla tiders mål kan starta en trend för vad kids och proffs vill testa så vet vi inte vad en trend är. Zorro lever helt klart.
Färgmässigt finns ingen annan trend än att bladet ska passa spelaren och matcha skaftet. Lätt och styvt vill alla ha det som vanligt men det ska vara snyggt också och gärna ha detaljer infällda.
Damklubbor och utrustning utvecklat för kvinnliga spelare fortsätter sälja bra. Det är inga jätte-ökningar men det hänger ihop med att tjejerna tar sig tid att prova anpasat material för dem. Lila, rosa och andra milda färgval kommer att fortsätta sälja bra till tjejer. Kläder säljer bättre och bättre. Både intresset för teamwear och modeinspirerad streetwear från innebandyvarumärken ökar.
Juniorer vill ha mycket av allt. Det ska vara häftiga hårda produkter och de unga eftersöker mycket tillbehör. Speciellt vristband, kepsar, hoodies, T-shirts och glasögon.
Kanske kan vi ocskå ana ett trendbrott för innebandybollen. Det ryktas att en av tillverkarna har någonting revolutionerande på gång både vad gäller design och funktion. Till Swesport är ingenting klart meddelar tillverkaren, men i december 2008 är det VM i Tjeckien och innebandyfolket brukar vara duktiga på att släppa produktnyheter inför och under mästerskap. Vem vet, kanske jagas det efter en svart- och guldgnistrande liten projektil med bara fyra hål i VM-finalen. En projektil som sen alla vill spela med efter julaftonen 2008…
3 innebandytrender
Attityden: Lever i högsta grad hos innebandyn. Ingen klubba eller spelare ska vara den andra lik.
Färgstarkt: Klubbor och skaft fortsätter gnistra och glimma. Krom är kung.
Konfektion: Växer, både teamwear och streetwear blir allt viktigare och populärare.
Av: Mattias Björklund