Skyltfönster som syns i vimlet av folk och butiker

Det är lönelördag och stan är full av folk som springer runt för att hinna med allt på dagens att-göra-lista. Du vill inget annat än att de ska gå in i just din butik. Ditt första vapen för att fånga dem är dina skyltfönster.

Gå ut och titta på dina skyltfönster. Nej, inte på skyltningen, titta på skyltfönstrena. Är de rena? Ser du skyltningen eller en spegelbild av butiken tvärs över gatan? Är belysningen tillräckligt stark för att skyltningen ska synas även mitt på dagen?

I en tid då människor stressar som dopade illrar när de är på shoppingrunda, är det inte lätt att fånga deras uppmärksamhet. Ditt första vapen för att få dem att stanna upp och besöka just din butik är dina skyltfönster. För att fönstrena ska göra sitt jobb måste de lysa som stjärnor på natten och då duger det inte att sköta dem med vänsterhanden.

Det första och mest självklara är att själva glaset i skyltfönstret ska vara rent. En stadsmiljö är en dammig dito och damm sätter sig på fönster. Det är sällan det går så långt att skyltfönster ser smutsiga ut, men även lite damm försämrar sikten och ett skinande rent fönster ger ett mycket positivt första intryck av din butik. Ibland får du inte mer än ett första intryck och då gäller det att det är rätt. Tvätta alltså fönstrena ofta.

Ställ dig nu och studera hur förbipasserande använder dina skyltfönster. Jag garanterar att inom tio minuter har det kommit någon som använt det som en spegel för att kolla frisyren eller rätta till slipsen. Det var nog inte så det var tänkt, men fönster är blanka ytor som lätt blir till en spegel. När fönstrena blir till speglar spelar det ingen roll hur snyggt du har skyltat – ingen kommer att se det ändå. Ett sätt att råda bot på speglande fönster är att byta till anti-reflexbehandlat glas, ett annat är att förbättra belysningen i skyltfönstret så att ljuset i fönstret är starkare än ljuset utifrån.

När ljuset utomhus är starkare än skyltfönstrets belysning kommer skyltfönstret att se mörkt ut. Resultatet är att ingen lägger märke till skyltningen, ja det kan till och med bli så illa att folk tror att butiken är stängd eftersom den ser så mörk ut. Vintertid är det inga problem att lysa upp ett skyltfönster, men under sommaren krävs det betydligt starkare belysning för att skyltningen ska synas. Allra smartast är att ha belysning vars styrka varierar automatisk beroende på omgivningens ljus, men en vanlig dimmer ger samma resultat om ni bara kommer ihåg att justera styrkan under dagen.

Okej, du har tvättat glasrutorna och ökat på belysningen. Nästa steg är att få till en skyltning som folk reagerar på. Kom ihåg att folk av idag har bråttom, dopade illrar du vet. Därför fungerar inte en skyltning med många, små saker på golvet i skyltfönstret. Välj större produkter i starka färger och lyft upp dem 1-1,5 meter från marken så att folk har en chans att få syn på dem. Vill du visa mindre saker som skor kan du istället testa att bara visa 2-3 skor i hela skyltfönstret. Med punktbelysning på skorna kommer folk haja till på den minimala skyltning. Talesättet att man ser inte skogen för alla träden gäller även inom skyltning.

Vill du locka med pris ska budskapet vara gigantiskt, ingen ser en prislapp i A4-storlek .

Ett annat trick för att fånga uppmärksamheten kan vara att visa rörliga bilder i skyltfönstret. Nu när priserna på platt-TV rasar kan det vara läge att köpa en sådan och visa VM-historiens snyggaste mål på den när ni ska skylta fotbollsskor. Eller så kan ni köra ett bildspel med aktuella erbjudanden i butiken. Undersökningar visar klart och tydligt att dagens konsumenter reagerar mycket mer på rörliga medier än på stillbilder.

Det finns en annan viktig fråga att ta ställning till rörande skyltfönster – ska kunderna se in i butiken via skyltfönstret? Svaret är att det beror på vad du vill ha ut av fönstret. Vill du visa upp butiken ska du helt klart se till att skyltfönstret är öppet. Vill du istället använda skyltfönstret för att skylta varor och locka med erbjudanden måste du bygga in fönstret så att du får rena väggar att skylta mot. Skyltning ihop med ett öppet skyltfönster blir lätt väldigt rörigt.

Då var vi klara med första delen i vår serie om hur du tar din butik till nästa nivå. I nästa nummer ska vi ta en titt på själva entrén.

Faktaruta

Butik 2.0: är en artikelserie i Sportfack om hur du kan ta din butik till nästa nivå genom att anpassa den efter kundernas beteende. Råden bygger på fakta från boken ”Why we buy” av Paco Underhill. Om du inte redan har läst den råder vi dig att göra det snarast möjligt – den är grymt bra. Boken kan beställas på www.sportfack.se/shop.