Kunderna måste kunna landa i din butik

Alla butiker behöver en landningsbana. En yta precis innanför entrén där kunderna kan stanna upp och få en överblick över butiken. Det är en yta som ofta nonchalers, men som kan bli rena guldgruvan om den utformas på rätt sätt.

Det är dags att observera dina kunders beteende igen. Den här gången ska du studera hur de beter sig när de precis har klivit in i butiken.

De allra flesta kunder har bråttom in i butiken och vad du än skyltar på dörren eller precis innanför entrén kommer kunderna inte att se det. De kommer att fortsätta med bra fart några meter in i butiken innan de stannar upp och låter ögonen vänja sig vid ljuset. De tar in intryck med alla sinnen och bestämmer sig sedan vart de ska gå. Kanske letar de efter en skylt som berättar var den varan finns som de letar efter, eller så är de bara ute och spanar. Oavsett vilket så har alla butiker en landningsbana som kunderna använder för att komma in i butiken. Rent kroppsligt är de inne i butiken när de kliver över tröskeln, men mentalt har de inte landat förrän de tagit några steg in i butiken.

Hur lång denna landningsbana är beror på saker som entréns utformning, butikens storlek, flödet av människor och inte minst landningsbanans utseende. Du vill att denna yta ska vara så liten som möjligt eftersom du betalar hyra för den men inte kan använda den till något vettigt.

Om din butik har automatiska eller öppna dörrar kommer landningsbanan att bli längre eftersom dörren i sig inte bromsar upp kunden. Detta kan du kompensera genom ett pling som meddelar att någon kliver in i butiken. Plinget gör inte bara personalen uppmärksam på att en ny kund har klivit in, även kunden får en signal om att nu är han/hon inne i butiken. Du kan också placera varor eller en disk mitt framför entrén så att kunderna direkt måste svänga höger. Då bromsas farten ned och kunden kan ta några steg åt sidan istället för att stanna mitt i dörröppningen. Gör dock inte misstaget att göra det trångt vid entrén bara för att bromsa in kunderna. Anledningen till att de inte stannar direkt i dörren är att de inte vill vara i vägen för folk som kommer bakifrån. Kunden kommer att röra på sig så långt som krävs för att kunna stå ostört. Detta kommer du att se tydligt när du studerar kunderna i din butik.

Om du har så stor butiksyta att du verkligen kan avvara en större landningsbana kan du utnyttja detta till din fördel och använda slutet av landningsbanan som ett torg för era aktuella kampanjer. Stormarknader är mycket bra på detta och inget ställe är bättre för att visa upp heta varor än det där kunder stannar upp för att få stå ostörda.

Har du en mindre butik ska du istället akta dig för att visa kampanjer precis innanför entrén. Risken är stor att många av dina kunder inte kommer att se vad du skyltar eftersom de mentalt inte är inne i butiken där och då. Utnyttja istället den ytan till att skylta varor så att de syns då kunderna är på väg ut ur butiken. De som inte har hittat något under sitt butiksvarv fortsätter att leta ända till dess att de kliver ut ur butiken.

Undvik också att använda själva dörren som informationskanal. Den enda kund som stannar upp för att läsa ett budskap på dörren är den kund som rycker i dörren då butiken är stängd. Då ska det å andra sidan finnas ett tydligt budskap med öppettider och kanske till och med aktuella kampanjer. Dagtid kommer dock inte en enda kund att stanna för att läsa dina fantastiska erbjudanden om de sitter på dörren.

Ett annat sätt att minska storleken på landningsbanan är att helt enkelt flytta ut butiken på gatan. Då kan du få kunderna att stanna upp redan utanför entrén och när de sedan går in är de mottagliga för information och då kan skyltar och kampanjer placeras direkt innanför dörrarna.

Ta alltså och studera hur dina kunder beter sig när de kommer in i butiken. Var stannar de upp? Vad tittar de på när de stannar upp? Är det trångt precis innanför dörren? Hur långt in i butiken går kunderna innan de stannar upp och verkligen tittar på en vara. Här finns väldigt mycket att göra för att utnyttja butiken på bästa sätt.

Faktaruta

Butik 2.0: är en artikelserie i Sportfack om hur du kan ta din butik till nästa nivå genom att anpassa den efter kundernas beteende. Råden bygger på fakta från boken ”Why we buy” av Paco Underhill. Om du inte redan har läst den råder vi dig att göra det snarast möjligt – den är grymt bra. Boken kan beställas på www.sportfack.se/shop.