Svenskt Sportforum har anslutit sig till Korpens initiativ Svenska Motionsdagen. Dagen arrangeras sedan fyra år tillbaka i samband med Sveriges nationaldag den 6 juni. Syftet är att det lokala föreningslivet, kommuner och företag tillsammans ska bjuda på aktiviteter som inspirerar människor att röra på sig och som förhoppningsvis ska leda till fler fysiskt aktiva.
Svenskt Sportforum har anslutit sig till Korpens initiativ Svenska Motionsdagen. Dagen arrangeras sedan fyra år tillbaka i samband med Sveriges nationaldag den 6 juni. Syftet är att det lokala föreningslivet, kommuner och företag tillsammans ska bjuda på aktiviteter som inspirerar människor att röra på sig och som förhoppningsvis ska leda till fler fysiskt aktiva.
Förutom Korpen och Svenskt Sportforum deltar Svenska Spel i arrangemanget. Förra året deltog ett 100-tal kommuner och förhoppningarna är att arrangemanget ska växa ytterligare.
– Det här är en viktig pusselbit i vår strävan att få svenskarna mer aktiva. Nu satsar vi både resurser och PR-arbete för att utveckla det här ytterligare vilket kommer att märkas redan i år men framförallt nästa år, säger Klas Elm, vd Svenskt Sportforum.
Klas ser Svenska Motionsdagen som ett långsiktigt projekt. Men för att dagen ska få ett riktigt stort genomslag krävs ännu mer engagemang ute i landet.
– Vi är i stort behov av att hitta samarbetspartners som till exempel lokala sportbutiker. Har en butik ändå tänkt arrangera någonting under våren eller försommaren vore det kul om de gjorde det 6 juni, det skulle ge dem lite draghjälp, säger Klas.
Av: Magnus Reithner