I vår genomför Hjälmhuset företagets största marknadsföringskampanj någonsin. Både sett till spridningen och till storleken på annonserna.
Under två veckor i april lanseras nämligen företagets hjälmar Prowell på 14 stortavlor vid Stockholms infarter vilket minst sagt ger stor uppmärksamhet.
– Eftersom det passerar 500.000 bilister varje dag räknar vi med att omkring 7 miljoner bilister uppmärksammar stortavlorna, säger Bertil Holmgren, delägare på Hjälmhuset.
Företagets nya omslagsflicka, äventyrerskan Renata Chlumska, cyklar på affischen med en Prowellhjälm, vilket Bertil hoppas ska få konsumenterna att efterfråga produkterna hos fackhandeln.
– Att kampanjen gick hem hos NTF berodde mycket på att det är Renata som är med i den. Det får ju inte finnas något kommersiellt i budskapet. Men de gillade henne, säger Bertil som samtidigt tror att produkten i kombination med äventyrerskan kommer att ta hem kostnaden för vårens kampanj.
– Jag räknar med att i alla fall ett par tusen konsumenter kommer att köpa sig en hjälm.
Som en förlängning med stortavlekampanjen har Hjälmhuset samtidigt bearbetat den svenska cykelhandeln med en DR-kampanj där speciellt handlare som inte tidigare är Hjälmhuset-kunder prioriteras.
– Vi behöver få en bredare kundstock, säger Bertil. Stadium är oerhört viktiga för oss som det är nu men i cykelhandeln vill vi hitta fler kunder.
I övrigt ser Bertil ljust på framtiden. Sett till förra säsongen har införsäljningen gett ett betydligt bättre resultat. Hjälmhuset beräknar att omsättningen stigit med 30 procent jämfört med för ett år sedan menar Bertil.
Av: Mattias Björklund