Lagom till sommarens EM- och olympiska fotbollsturneringar passar Puma på att överraska fotbollsvärlden produktmässigt.
I tre år har produktutvecklarna vid företagets hemliga R&D-avdelning i Pumas hemstad Herzogenaurach arbetat med världsnyheten Puma bounce Ball 1.08, en fotboll helt gjord i känguruskinn. Bollens material gör att den får flera speciella egenskaper som tidigare ingen fotbollsutvecklare kunnat producera, menar Puma.
Just på grund av skinnet är Bounce Ball 10 procent lättare än konkurrerande företags bollar. När det regnar drar dessutom bollen till sig minimalt med regn. Pumas egna mätningar har visat att bollen blir maximal 0,03 procent tyngre, vilket Pumas vd Jochen Zeitz menar kommer flera lands- och klubblag till fördel:
– Vi har redan i hemlighet inlett flera samarbetsavtal med flera lag i världen där nederbörden är extra omfattande. Inför lanseringen av bounce ball har vi bland annat arbetat med Kilmarnock från Yttre Hebriderna i Skottland och färöiska Hjalmarss som gett oss massvis av input vad gäller spel på extremt regntyngda planer, sa Jochen Zeitz, i pressmeddelandet från Puma.
Under sommaren EM kommer Puma att arbeta med gerillamarknadsföring för att marknadsföra Bounce Ball. Puma kommer bland annat att släppa 32.000 bollar med zeppelinare över utvalda österrikiska och schweiziska städer strax innan avspark av flera EM-matcher. Men Jochen Zeitz lovar att mer spektakulära aktioner även kommer att användas.
– Jag vill inte säga för mycket. Men så mycket kan jag ändå säga att vi har hyrt in alla kängurus vi hittat bland europas djurparker. Så vi kan lova ett riktigt studsande EM, avslutar Pumas vd.
Sportfack har förgäves sökt Svenskt Sportforums Klas Elm för att få en kommentar. Mer info följer förhoppningsvis under dagen.
Av: Mattias Björklund