Cykloteket lanserar webbshop och nyanställer

Det händer en hel del hos Cykloteket i Vasastan, Stockholm. Bland annat lanserar företaget sin webbshop samtidigt som åtta nya medarbetare rekryterats lagom till vårterminen.

På torsdag den 6 mars öppnar Cyklotekets webbshop. Cykloteket har tidigare haft en del postorderförsäljning men nu tar företaget ett större grepp om försäljning över internet. I startupp-läget kommer alla produkter som lanseras i vårupplagan av Cyklotekets katalog ”Cyklopedin” att återfinnas och kunna köpas via hemsidan. Men Cykloteket har större planer för nätet.

– Webbshopen kommer att vara under uppbyggnad under hela 2008, säger projektledaren Pontus Ericsson. Vi kommer att lägga in mer och mer produkter allt eftersom. Det viktigaste med den är att generera merförsäljning från våra vanliga, trogna kunder som ofta jobbar mycket och inte har tid att besöka hos här på plats.

Förutom Commencál, som Cykloteket är återförsäljare av, kommer det inte att finnas mer cyklar att beställa online, förklarar Pontus.

– Nej vi tror inte på att sälja dem via nätet. Det är så mycket som ska mätas och ställas in. Då är det bättre att kunderna kommer in till oss, säger Pontus som uppskattar att webbshopen under sitt första år kommer att omsätta ungefär en halv miljon kronor.

Lagom till lanseringen av webbshopen och 2008 års cyklar har också Cykloteket passat på att nyrekrytera. Åtta personer, heltids- och deltidsanställda säljare och mekaniker har drillats in under vintern. Dessutom har man, tack vare webbshopen också nu en egen webbshopsansvarig i Linda Liljefelt. Förutom att ratta webbshopen kommer Linda även att lägga mycket tid på att göra den fysiska butiken inbjudande för kunderna. Linda är nämligen även dekoratör.

Av: Mattias Björklund