Point 65 paddlar på som aldrig förr

Det svenska kajakföretaget Point 65 har nått planingsfart. Bolaget startade med egen produktion av kajaker 2004 och har nu 14 modeller i sortimentet. I år räknar företaget nå en omsättning på 27 miljoner kronor vilket är en fördubbling jämfört med 2007. Bakom försäljningsframgången ligger en satsning på exportmarknaden. – Vi har gått från att göra…

Det svenska kajakföretaget Point 65 har nått planingsfart. Bolaget startade med egen produktion av kajaker 2004 och har nu 14 modeller i sortimentet. I år räknar företaget nå en omsättning på 27 miljoner kronor vilket är en fördubbling jämfört med 2007. Bakom försäljningsframgången ligger en satsning på exportmarknaden.

– Vi har gått från att göra kajaker för en liten grupp entusiaster till att nå ut bredare, från experter till alla dem som är nyfikna på paddling, säger Tomas Öhman som är vd för Point 65. Den stora orderingången från helt nya marknader visar på de enorma expansionsmöjligheterna som finns för oss. Mest spännande är satsningen på Kina där vi har startat en fabrik som kommer att gå från 50 till 100 anställda under 2008.

Fabriken i Shanghai är precis färdig och är 3.000 kvadratmeter stor. I närheten finns också Point 65s lager och försäljningskontor.

De marknader som växer snabbast för Point 65 är Kanada, Nya Zeeland och Japan. I Kanada blir Point 65 rikstäckande genom att deras kajaker säljs via kedjan Oasis.

– Det finns ett oerhört paddelintresse både utomlands och i Sverige, säger Tomas. Vi har dessutom lyckats knyta till oss Nigel Foster för produktutveckling och design vilket är oerhört smickrande för oss.

För att klara av tillväxten har point 65 anställt tre nya personer till huvudkontoret. Jonas Person är ansvarig för lager och logistik, Staffan Althin är försäljningsansvarig i Sverige och Camilla Öhman är kvalitets- och produktansvarig.

Av: Martin Willners