Svensk Cykling ställde ministern mot väggen

När den konsumentmässan På Två Hjul inleddes i slutet av januari i Göteborg, passade lobbyorganisationen Svensk Cykling på att ställa infrastrukturministern Åsa Torstensson (c) mot väggen. Svensk Cykling ville veta hur hon och regeringen ser på cyklingens betydelse. – Jag vill satsa mer på cykling, nu när klimatfrågan är på dagordningen borde det vara en…

När den konsumentmässan På Två Hjul inleddes i slutet av januari i Göteborg, passade lobbyorganisationen Svensk Cykling på att ställa infrastrukturministern Åsa Torstensson (c) mot väggen. Svensk Cykling ville veta hur hon och regeringen ser på cyklingens betydelse.

– Jag vill satsa mer på cykling, nu när klimatfrågan är på dagordningen borde det vara en självklarhet, sade ministern. Vi vet cyklingens alla fördelar, för folkhälsan, miljön. Men tyvärr visar trenden negativa siffror för cyklingen, sade Åsa Torstensson vidare.

Att bryta trenden, menade ministern, kan ske om man börjar se cyklande som en del av hela resandet till jobbet.

– Det måste bli lättare att ta med cykeln på tåg och buss. Det måste bli säkrare att cykla, enklare att hitta och smidigare att parkera cykeln i stadsmiljöerna.

Men ministern pekade också på hur satsningar på ökad cykling kan göra mycket för turistnäringen.

– Här finns mycket att göra, cykling är ju också ett sätt att uppleva våra städer, och turistnäringen skulle må bra av att det underlättades för cyklingen.

När dagens moderator Fredrik Belfrage bad ministern säga hur stor del av hennes tankeverksamhet som ägnas cykling, svarade hon:

– Jag ska vara ärlig, det är en liten del i det stora hela. Men kom också ihåg, att när jag uppvaktas av kommunalpolitiker handlar det i princip bara om bilvägar och motorvägar.

Klas Elm har tidigare varit mycket kritisk mot Vägverket, men gav också politikerna en stark uppmaning.

– Ge dem tydliga politiska direktiv. Se till att Vägverket tar en ledande roll i utvecklingen. Regeringen vill väl, men det är viktigt att pengarna öronmärks för just cykelinfrastruktur, sade Klas Elm.

Av: Mattias Björklund