Kappseglande affärsman blir Stadiums nye vd 1 april

Den 1 april avgår Stadiums vd och grundare, Ulf Eklöf, från sin post. Han efterträds av kappseglaren och tidigare vd:n för J Lindberg och Fotoquick, Gustaf Öhrn, som blir ny vd för Sveriges största sportkedja. Till Sportfack säger Gustaf Öhrn att valet var lätt. – Om man som jag älskar detaljhandel och sport är det…

Kappseglande affärsman blir Stadiums nye vd 1 april

Den 1 april avgår Stadiums vd och grundare, Ulf Eklöf, från sin post. Han efterträds av kappseglaren och tidigare vd:n för J Lindberg och Fotoquick, Gustaf Öhrn, som blir ny vd för Sveriges största sportkedja.

Till Sportfack säger Gustaf Öhrn att valet var lätt.

– Om man som jag älskar detaljhandel och sport är det här ett fantastiskt jobb som jag helt enkelt ville ha. Dessutom har Stadium mycket resurser och är samtidigt ledande på den svenska marknaden, vilket gör det extra spännande.

Enligt avgående vd:n Ulf Eklöf var det flera bitar som föll på plats när man fann Gustaf Öhrn bland de dryga 100 ansökningar som gåtts igenom och som innehöll personer från hela Näringslivsnorden.

– Gustaf har en god retailbakgrud, han kan varumärken, vet hur man bygger egna varumärken och delar mina och Bobbos värderingar om Stadium. Dessutom är han i grunden ekonom och dessutom en sportkille.

Förutom att sportkillen Gustaf Öhrns aktiva liv innehåller både segling, skridskoåkning och skidor, är han framför allt en slipad affärsman.

I början av 2000-talet lyckades han som vd för j Lindeberg att vända modeföretagets dåliga ekonomiska trend. Efter sejouren hos J Lindeberg blev Gustaf Öhrn i januari 2006 vd för fotokedjan Fotoquick med uppgiften att hitta en köpare av fotokedjan. Efter att Gustaf Öhrn sytt ihop affären och mobiltelefonkedjan Aircall köpte Fotoquick avgick han på egen begäran i augusti 2006. Sedan dess har Gustaf Öhrn arbetat som konsult och affärsutvecklare och bland annat hunnit bli delägare i Houdini.

Men från och med 1 april blir det Stadium på heltid i agendan för Gustaf.

– Jag ska läsa in mig på allt om Stadium och träffa så mycket människor i företaget som möjligt. Det kommer innebära mycket resor över hela Norden, säger Gustaf som listar sina viktigaste arbetsuppgifter den närmaste tiden.

– Det första blir att förtydliga Stadiums butikskoncept. Att Stadium-butikerna, XXL-konceptet, Stadium Ski och Stadium Golf blir ännu mer synliga och tydliga för konsumenten.

Dessutom vill den nye vd:n stärka Stadiums egna varumärken. Och inspiration hämtar han gärna från svenska jeans.

– Det händer mycket intressant med egna varumärken. Ser man på Cheap Monday så gör de succé med jeans för fyrahundra kronor. Jag tycker att vi på Stadium gör bra egna produkter men det går alltid att göra något bättre. Därför måste vi på Stadium satsa mer på produktutveckling av de egna varumärkena i framtiden.

Dessutom vill Gustaf Öhrn satsa mer på att öka Stadiums lönsamhet, fortsätta expansionen utanför Sverige och se till att stadium.se snart blir en handelsplats även för utländska konsumenter.

För första gången sedan grundandet av Stadium kommer en icke-Eklöf att styra skutan. Men Ulf Eklöf kommer inte helt att lämna skeppet.

– Jag kommer finnas med till viss del när det handlar om nyetableringar. I övrigt kommer jag att lägga mycket av min tid på investmentbolaget Eklöf Invest som bland annat sköter golfbanorna PGA National och Ingelsta samt Ski lodge i Lindvallen, säger Ulf Eklöf.

På frågan om det inte känns tomt att släppa Stadium bedyrar Ulf att någon nostalgi inte drabbat honom.

– Nej det känns bara naturligt att Stadium går vidare. Nu börjar del två i mitt liv. Tidigare har jag varit låst i 12 timmar med möten och resor. Nu kan jag styra min agenda själv.

Har du något råd till Gustaf?

– Läs in dig i bolaget ordentligt, förstå hur Stadium fungerar och agera sen kraftfullt i det du tänker göra, avslutar Ulf Eklöf.

Av: Mattias Björklund