Att slaget om kunden står i butiken är en etablerad sanning idag. Det är i butiken som kunden bestämmer om och vad han/hon ska köpa. Därför gäller det att profilera sig i butiken, men eftersom kedjorna inte gärna vill ha in inredning från olika varumärken i sina butiker så får tillverkarna ta till andra verktyg.…
Att slaget om kunden står i butiken är en etablerad sanning idag. Det är i butiken som kunden bestämmer om och vad han/hon ska köpa. Därför gäller det att profilera sig i butiken, men eftersom kedjorna inte gärna vill ha in inredning från olika varumärken i sina butiker så får tillverkarna ta till andra verktyg.
Hestra Handsken satsar på helt nya etiketter som också fungerar som hängare. Framsidan av etiketterna visar vilken serie som handsken tillhör – alpine pro, alpine racing, outdoor, junior med flera – med text, bild och färg. Baksidan innehåller information om aktuell produkt vad det gäller material, detaljer och andra säljargument.
I den nya etiketten finns också en hängare som gör att handsken alltid hänger rakt ned, inte på snedden som tidigare. Vid transport till butiken vrids etiketten 180° för att inte ta onödig plats i kartongen och på så sätt ökas inte miljöbelastningen genom större förpackningar.
– Vi ville ha en tydligare märkning i butiken, säger Hestras försäljningschef Magnus Jönsson. På köpet fick vi en förpackning där handskarna hänger betydligt snyggare i stället.
Till de nya etiketterna/hängarna hör också långa, hängande kategoriavdelare med samma färg och bilder som på etiketterna. Allt för att göra det lättare för kunden att snabbt hitta rätt handske för sin aktivitet.
Av: Martin Willners