Norge nästa för Didriksons

Efter några år av rekordtillväxt i Sverige för Didriksons är det dags för Boråsföretaget att söka nya utmaningar och marknader. I höstas etablerade de ett dotterbolag i Norge med målsättningen att Norge ska bli märkets näst största marknad efter Sverige. – Medarbetarna i det norska bolaget är välkända personer inom norsk sporthandel och de har…

Efter några år av rekordtillväxt i Sverige för Didriksons är det dags för Boråsföretaget att söka nya utmaningar och marknader. I höstas etablerade de ett dotterbolag i Norge med målsättningen att Norge ska bli märkets näst största marknad efter Sverige.

– Medarbetarna i det norska bolaget är välkända personer inom norsk sporthandel och de har bedömt Didriksons förutsättningar som mycket goda, säger Sören Andreasson, vd för Didriksons.

Som arbetande styrelseordförande jobbar Öivind Danielsen. Han har tidigare bland annat varit med och grundat den norska sortkedjan Sport1. Tormod Alm är produkt- och säljansvarig, Grethe Hoen har hand om marknadsföring, administration och lager och dessutom har bolaget anställt fyra säljare.

Ledningsgruppen i Norge äger 40 procent av dotterbolaget och Didriksons äger resten.

Precis som i Sverige satsar Didriksons hårt på barnsegmentet – en av säljarna jobbar enbart mot barnbutiker. I övrigt är målet att etablera Didriksons som ett funktionsmärke för både sommar och vinter.

Av: Martin Willners