Söndag 13 januari börjar högmässan redan klockan 09.00. Det är nämligen då som Swesport slår upp dörrarna och alla i sportbranschen får en chans att få en samlad bild av utbudet för nästa höst och vinter. För mig är det en av årets roligaste arbetsdagar med en blandning av nya fantastiska prylar, möten med bekanta…
Söndag 13 januari börjar högmässan redan klockan 09.00. Det är nämligen då som Swesport slår upp dörrarna och alla i sportbranschen får en chans att få en samlad bild av utbudet för nästa höst och vinter. För mig är det en av årets roligaste arbetsdagar med en blandning av nya fantastiska prylar, möten med bekanta och en chans att kolla upp om ens idéer om trender håller
Det är samtidigt några av våra jobbigaste arbetsdagar. På totalt 16 timmar ska vi hinna träffa så många som möjligt av de 132 utställarna och ta reda på vad som är deras största nyheter. När mässan är över har vi fotograferat runt 200 produkter och då återstår jobbet att skriva produkttexter till dem.
Två veckor senare åker vi ned till München och Ispo – världens största sportmässa. I år blir det tre dagar på mässan, men det är ändå en omöjlighet för fyra personer att ens vara nära att se allt som visas upp på mässan. Trots kaoset, tidsoptimismen som alltid spräcker schemat redan för lunch och ångesten av att jag inte hinner med allt jag vill på mässorna, älskar jag dessa dagar.
Mässor är helt enkelt något av det roligaste jag vet. Jag älskar känslan av att vara med när nyheter släpps, att vara bland de första som får veta. Ännu skönare är känslan av att plötsligt förstå sammanhangen. Att se att den pågående klimatdebatten inte bara är en debatt utan att det plötsligt vimlar av produkter som tagits fram med minimal miljöpåverkan som drivkraft
Jag gillar också att komma hem till hotellrummet och diskutera det jag sett med Magnus, Mattias, Pelle eller Thomas. Har vi sett samma saker, tolkar vi det på samma sätt. De har sett saker jag har missat och mitt bästa mässtips är att aldrig åka på en mässa ensam. Du får ut så otroligt mycket mer om du har någon att bolla dina intryck med.
Känslan av att klämma på helt nya produkter är också svårslagen. Det spelar ingen roll om det är skidor eller snowboards – som jag är personligen intresserad av – eller om det är nya tennisrack med nanoteknologi eller nya material i fitnesskläder. Nyhetens behag får mitt ha-begär att gå igång som inget annat.
Avslutningsvis finns känslan då jag ett par veckor efter mässan bläddrar igenom en katalog och plötsligt upptäcker något som jag missade då jag besökte montern. Det är lika kul varje gång så missa aldrig att ta med kataloger från varje leverantör. Skaffa en rullväska så att du orkar bära allt bara.
Vi ses på Swesport.
Martin Willners