Cykelhandeln gjorde kanonavslutning

Cykelförsäljningen 2007 fick en kanonstart med en tidig vår med fint och torrt väder. När sen hösten kom, var det fortsatt cyklingsbart i stora delar av landet länge. Sportfack ringde och pratade med en cykelbransch som verkar haft ett gott år och en extra fin säsongsavslutning. – September-oktober har gått bra mycket bättre i år…

Cykelhandeln gjorde kanonavslutning

Cykelförsäljningen 2007 fick en kanonstart med en tidig vår med fint och torrt väder. När sen hösten kom, var det fortsatt cyklingsbart i stora delar av landet länge. Sportfack ringde och pratade med en cykelbransch som verkar haft ett gott år och en extra fin säsongsavslutning.

– September-oktober har gått bra mycket bättre i år än 2006, säger Isidor Johansson, butikschef på Sportson Vasagatan i Göteborg. Vi har haft en ökad omsättning med 40 procent jämfört med förra året. Men då har vi byggt om rejält. Hade vi inte gjort det hade ökningen stannat på 20 procent, säger Isidor som känt att alla segment ökat över lag.

– Alla har varit inne och handlat cykel, pendlare, familjer och motionärer. Men Cross country, MTB och hybrider har gått bäst.

Även på andra sidan Sverige, I Kalmar har vädret varit extra milt. Det har gett utslag i kassan hos cykelhandlarna.

– Det handlar om en ökning med 15, 20 procent, säger Sportson Kalmars Thomas Stenborg som ser en speciell produkt som ökad markant.

– Vi har sålt jättemycket dubbdäck. Det har ökat 50 procent september under september till december, säger Thomas som kan konstatera att Sportson Kalmar gör sitt bästa år försäljningsmässigt.

– Det har varit bra tryck i verkstaden under september till december och totalt ökar vi 5, 6 procent mot 2006. Då var det ändå 2006 ett bra år, sammanfattar Cykloteket i Stockholms vd Ted Kottulinsky avslutningen på året. Att ökningen inte är större menar han beror på att Cykloteket vänder sig till en kundgrupp som är van att köpa lite dyrare produkter och som inte dras med vid större konjunkturförändringar. Han ser också en specifik grupp cyklister som ökat och bidragit till ökad försäljning.

– Vi får fler och fler vintercyklister men det är en långsam och positiv ökning, säger Ted som menar att Stockholm har mycket kvar tills vintercyklingen kan explodera.

– Politikerna och staden måste förbättra för cyklisterna. Cykelbanorna måste bli fler, bättre och vinterrenhålllningen och underhållet måste bli avsevärt bättre.

Även cykelkedjorna ökar.

– Vi har haft en ökning med 5 procent under oktober. Det är framför allt klassiskt, standard och barn som sålt bättre, säger Christoffer Lind, försäljninschef för cyklar hos Sportex i Göteborg.

Av: Mattias Björklund