För ett år sedan köpte företagsgruppen EQT Opportunity Fund loss Tenson från brittiska M/T Owner. Nu har saker och ting landat och planer för de närmaste verksamhetsåren är spikade. Bland annat kommer Tenson att satsa hårt på den svenska marknaden. Starten blir Swesport 13-14 januari där Tenson gör comeback efter några års frånvaro. – Att…
För ett år sedan köpte företagsgruppen EQT Opportunity Fund loss Tenson från brittiska M/T Owner. Nu har saker och ting landat och planer för de närmaste verksamhetsåren är spikade. Bland annat kommer Tenson att satsa hårt på den svenska marknaden. Starten blir Swesport 13-14 januari där Tenson gör comeback efter några års frånvaro.
– Att ställa ut på Swesport är ett sätt att markera att vi prioriterar Sverige och att vi arbetar hårt för att stärka vår marknadsposition, säger Tensons nya vd Hans-Olof Ljungqvist.
Hans-Olof tillträdde vd-posten i somras efter att tidigare ha varit marknadsdirektör för bolaget. Sedan dess har Tenson flyttat till nya lokaler i Göteborg med både kontor och showroom. De har också satt ihop en ny säljkår bestående av Emil Wärnström och Jonas Jalmsjö. Emil utgår från Stockholm och har ett förflutet i dagligvarubranschen. Jonas är stationerd på huvudkontoret i Göteborg och har tidigare bland annat jobbat för Stadium. Med säljkår och nya lokaler i hamn är fokus nu inriktat på att utveckla produkter och design.
– Nu satsar vi hårt på produkt- och designutveckling samt förbättrad kundvård och service, säger Hans-Olof. I ett längre perspektiv är målet att vi ska växa på flera marknader ute i Europa.
Tillväxten utomlands kommer troligtvis att ske i samarbete med Five Seasons som även de ägs av EQT. Ambitionen är att Tenson och Five Seasons ska stödja och komplettera varandra i framtiden.
– Det finns många fördelar med att vi finns inom samma företagsfamilj, säger Hans-Olof. Bland annat hoppas jag kunna dra nytta av gemensam kunskap och gemensamma nätverk när det gäller framtida internationell expansion.
Av: Martin Willners