Adidas Norden har ny vd – igen. I förra veckan ersatte tidigare försäljningsdirektören Henrik Bunge Magnus Rylander som alltså kliver av efter endast drygt ett halvår på posten. – När Patrik Nilsson slutade som vd i början av året var tanken att hitta en ersättare som skulle driva Adidas på lång sikt. Vid den tidpunkten…
Adidas Norden har ny vd – igen. I förra veckan ersatte tidigare försäljningsdirektören Henrik Bunge Magnus Rylander som alltså kliver av efter endast drygt ett halvår på posten.
– När Patrik Nilsson slutade som vd i början av året var tanken att hitta en ersättare som skulle driva Adidas på lång sikt. Vid den tidpunkten hade jag bara varit på Adidas i ett år. Mot den bakgrunden drog Adidas Europa slutsatsen att den bästa interimslösningen för Adidas Norden var att Magnus Rylander klev upp och blev vd medan jag fick ytterligare tid på mig att förbereda mig för nästa steg, säger Henrik och tillägger att Magnus Rylander fått erbjudande om att vara kvar inom företaget, antingen i Sverige eller i Europaorganisationen.
Att öka nyttan för fackhandeln ser Henrik som sin huvuduppgift. Tidigare har budskapet från Adidas varit att företaget ska tävla mot varumärken som Apple och utöka distributionsnätet. Henrik vill göra tvärtom och fokusera på den befintliga sportfackhandeln.
– Jag tror att det finns en otrolig potential i den sportfackhandel som finns i Sverige och Norden. Mitt första steg blir att vi som leverantör ska bli extremt mycket bättre på att lyssna på våra partners. Jag vill att vi ska få reda på exakt vilka förväntningar de har på oss, exakt hur vi ska agera och vad vi bör addera för att vi ska göra större nytta för dem, säger Henrik.
Den övergripande strategin, att vinna slutkonsument, ligger dock fast. För att ytterligare stärka sitt grepp om marknaden fortsätter Adidas på den inslagna vägen att dela upp produktsegmenten i två divisioner, Style och Performance. Varje divison kommer att ha sin egen marknadsavdelning som endast fokuserar på respektive divisions produkter och konsumenter. Målet är att bli tydligare mot slutkonsument.
Om uppdelning även kommer att medföra separata säljkårer, är inte fastställt. Enligt Henrik kommer det beslutet att tas först efter det att företaget haft en dialog med sina partners.
– Ytterst handlar det om att tydligheten ska visa sig i fler nöjda slutkonsumenter och i ökad genomförsäljning. Därför kommer vi att tillsammans med våra partners bestämma hur vi genom den här uppdelningen ska vinna fler slutkonsumenter, säger Henrik.
Henrik är utbildad jurist men har främst arbetat med marknads- och försäljningsfrågor. På det idrottsliga planet har han en bakgrund som äventyrare och innehar världsrekordet till Nordpolen på skidor utan yttre hjälp. Henrik tror att den idrottsliga bakgrunden kommer väl till pass i hans nya roll som vd.
– När det gäller Nordpolenexpeditionen finns det inte några skillnader gentemot att driva ett förtetag, i båda fallen handlar det om tre saker. För det första ska man ha en extremt tydlig bild av vart man ska och aldrig vika från den bilden. För oss var det att slå världsrekord till Nordpolen, för Adidas är det att vi ska vara nummer ett både vad det gäller revenue och konsumentens top of mind. För det andra måste man ha en tydlig bild av var man är någonstans. Man måste se sig själv i spegeln och titta på styrkor och svagheter. För det tredje måste alla i expeditionen/organisationen förstå exakt vad som förväntas av dem.
Konsekvenserna av felaktiga val skiljer sig dock mellan en Nordpolenexpedition och att driva ett marknadsledande företag, menar Henrik.
– På Nordpolen tappar man fingrar eller i värsta fall dör. Fattar vi fel val på Adidas tappar vi konsumenter.
Av: Magnus Reithner