Den största svenska produktnyheten inom längdskidåkning på mycket länge, Kraftstaven, gick till final i kommande Ispo Brand New Award 2008. Vann gjorde engelska Skimojo, en uppfinning som gör att skidåkare orkar några timmar extra i backen, innan tröttheten tar överhanden. Extra roligt med den svenska finalplatsen var det ändå eftersom Sportfack sett fram emot att…
Den största svenska produktnyheten inom längdskidåkning på mycket länge, Kraftstaven, gick till final i kommande Ispo Brand New Award 2008. Vann gjorde engelska Skimojo, en uppfinning som gör att skidåkare orkar några timmar extra i backen, innan tröttheten tar överhanden. Extra roligt med den svenska finalplatsen var det ändå eftersom Sportfack sett fram emot att få se svenska innovationer nominerade till sportproduktpriset i flera år. En som självklart var minst lika glad var stavens skapare, Bo Lerner.
– Jag ser det här som ett internationellt erkännande av att Kraftstaven har en sportslig och kommersiell hög potential, säger Bo.
Ispo ger samtliga finalister varsitt bås under mässan där de har möjlighet att visa upp sina innovationer. Bo kommer att visa upp stavarna under fyra heldagar och hoppas på att träffa mycket folk och knyta affärskontakter. I första hand skulle han vilja sälja Kraftstaven till ett företag som kan tillverka både hela stavar samt enbart det böjda handtaget.
– Ja eftersom handtaget går att göra separat så blir det ju möjligt med licenstillverkning också. Roligast vore om en tillverkare med resurser köpte idén och att jag kan hänga med som utvecklare.
Av: Mattias Björklund