Inget smakar så bra som segerns sötma. Att få betalt för allt hårt arbete och hamna högst upp på pallen är en svårslagen känsla. Efter två år med Asics som kung har vi fått ett tronskifte i Årets Leverantör Sport. Ny regent är kungen av sulor och fotstöd - Adapt Comfort.
Sveriges sportbutiker ger sitt stöd till den som ger dem och deras kunder stöd. Adapt Comfort från Strömstad är ingen stor aktör i sportbranschen, men deras hängivenhet och kunnande inom ämnet sulor och fotstöd har gjort dem till landets mest omtyckta sportleverantör.
Egentligen är det ingen sensation att Adapt tar hem segern i Årets Leverantör Sport 2007. De gjorde entré på listan år 2003 med en elfteplats och sedan dess har de haft placeringarna 2-2-3. I år vässade de sig ytterligare och tog hem segern med fyra tiondelars marginal. Dessutom passade de på att ta hem delsegrar i inte mindre än fyra kategorier.
Adapt Comfort har byggt sin framgång på att vara närvarande i butikerna. De är ständigt på resande fot(!) för att utbilda butikspersonal i vilka sulor och ilägg som passar bäst till olika fötter och problem. Med sin stora kompetens inom ämnet har de blivit en oumbärlig leverantör för många sportbutiker. Lägg till det en glad och skön stämning på företaget, service i toppklass och bra kvalitet på produkterna så är det lätt att förstå att butikerna gillar dem.
Tvåa i årets undersökning är de två senaste årens vinnare – Asics. Asics tappar några tiondelar i alla kategorier förutom Efterfrågan där de fortfarande ligger i topp. De ligger också kvar som segrare i kategorin Kvalitet och deras jämnhet de senaste åren är imponerande.
Trea är Didriksons som ända sedan 2001 har klättrat på listan över Sveriges bästa sportleverantörer. Då låg de på 48:e plats, året efter var de 26:a och sedan har de fått placeringarna 11-9-4-4. I år klättrar de en placering till och tar sin första pallplats. De vinner kategorin Lönsamhet, men lika roligt för dem är att de är trea i Efterfrågan – en lista som annars domineras av internationella varumärken. Varumärken som dessutom ofta ligger i den övre priskategorin. Didriksons hävdar sig gentemot dem och troligtvis är det en kombination av deras satsning på bra barnkläder och deras ökade modegrad på vuxenplaggen.
Peak Performance gör sin bästa placering någonsin på Årets Leverantör genom att bli fyra. Även Peak Performance har klättrat stadigt på listan genom åren, deras placeringar har varit 46-28-31-23-13-15-9 och nu är de alltså fyra. Precis som tidigare år är Efterfrågan Peaks starkaste sida där de delar segern med Asics. I år delar de dessutom segern i kategorin Kvalitet.
Femma är Haglöfs som nu varit bland de tio bästa sju av de åtta år som Sportfack genomfört undersökningen. Det är en prestation som de är ensamma om och som är värd både respekt och applåder. I år tar de två delsegrar – Leveranser och Kvalitet.
Det finns en hel del företag som klättrar rejält på årets lista. Tre av dem – Select, Selected Brands och Åre Agentur – tog sig inte in på listan förra året men gör det utan problem i år. De fick placeringarna 25, 27 respektive 28. Flest placeringar klättrar Dobsom som går från 41:a till tionde plats. Årets placering är mer i linje med vad de har presterat tidigare då de har varit två, femma, åtta och sexa. Fjolåret får ses som ett olycksfall i arbetet. Lundhags, som vann Årets Leverantör Sport 2001 och 2002, klättrar 27 placeringar till 22:a plats.
Övriga klättrare får ursäkta, men den leverantör som verkligen tar sig till en ny nivå är Granitbiten. Förra året var de nummer 30. I år tar de sig in bland de tio bästa och blir sexa. Det är bra jobbat av ett så litet bolag och det visar än en gång att engagemang och kunskap om sitt ämne är viktigt för butikerna när de bedömer och väljer sina leverantörer. Ett stort grattis till Thomas Breding, Henrik Bolander och övriga på Granitbiten.
Årets lista bjuder på två nykomlingar. Som företag är de inte nya, men tidigare år har de inte lyckats få ihop tillräckligt många röster för att kvala in på listan. Burton tar sig in på 14:e plats och direkt bakom hamnar Nordic Trade. Burton är det dominerande märket inom snowboard och i takt med att deras klädkollektion säljer allt mer har de fått fler återförsäljare vilket lett till att de nu kommer in på listan. Burtons bästa kategori är Efterfrågan, men de gör också bra ifrån sig i Kvalitet och Säljstöd.
Nordic Trade har nischat sig som en stark leverantör inom längdåkning. Deras främsta varumärke är Start vallor och deras tejpvalla har gjort att många sportbutiker plockat in dem. Nordic Trade får väldigt jämnt betyg över alla sju kategorier och det är deras styrka.
Listan över Årets Leverantör Sport rymmer företag inom alla olika segment som finns i sportbranschen. Förutom att titta på vilka som är bäst av alla kan det vara kul att titta på vilka som är bäst inom några olika segment.
Vi börjar med att titta på segmentet sportskor, ett segment med de största internationella varumärkena. Asics (2:a) toppar den listan före Bagheera (16), Reebok (16), Adidas (20), New Balance (38), Puma (44) och Uhlsport (49). Med de muskler som dessa skogiganter har borde de placera sig högre upp på listan, samtidigt klättrar flera av dem så förhoppningsvis blir det bättre nästa år. Att Nike inte tar sig in på årets lista är självklart inte bra. Vi har pratat med Nikes vd Aristotelis Baroutsis för att få höra hur företaget ska göra för att klättra på listan. Läs mer på sidan 28.
Outdoor är ett av de segment som gör bäst ifrån sig på listan. Tre bolag finns bland de tio bästa och ytterligare fem hamnar på den övre halvan av årets lista. Didriksons (3:a) är allra bäst följt av Haglöfs (5), Granitbiten (6), Backcountry Equipment (11), Fjällräven (18), Merrell (18), Lundhags (22) och Silva (24). Dessutom lyckas Outside (32), Tretorn (32), Amer Sports (35), Sporthaus Moxter (36), Viking (36) och Normark (43) ta sig in bland landets 50 bästa leverantörer.
Fotboll är Sveriges största sport och i det segmentet sköter sig Adidas (20) bäst. Visserligen ligger Reebok strax före, men de är ännu inte en stor aktör inom fotboll i Sverige. Seger (32) med Umbro i portföljen blir näst bäst och därefter följer Puma (44) och Uhlsport (49).
Fitness är ett växande segment inom sporthandeln och där finns en mix av renodlade fitnessföretag och de stora sportmärkena. Reebok (16) klarar sig bäst och därefter kommer Adidas (20), Polar (22), Röhnisch (31) och Casall (44).
Vintersport är aktuellt just nu och där finns det många leverantörer som uppskattas av landets sportbutiker. Peak Performance (4:a) hamnar i topp följt av Future Trading (7), JO Sport (8), Cébé (9), Backcountry Equipment (11), Hestra-Handsken (11), Burton (14), Nordic Trade (15), Interski (20), Åre Agentur (28), Amer Sports (35), Sportmarket (38), Scott (41), Sportprodukter (41) och Bios (44).
Det allra roligaste segmentet att titta på är trots allt svenska varumärken. Fem av de tio högst rankade leverantörerna jobbar med svenska varumärken. Ytterligare fem till finns bland de 20 främsta. Så här har det sett ut varje år i Årets Leverantör och det är både roligt och ett styrkebesked.