Adidas är störst i Sverige på sportskor men Nike är störst bland kvinnor och utmanar Asics på löpartronen. Så kan den årliga statistiken från undersökningsföretaget NPD sammanfattas. NPD sammanställer försäljningsstatistik och uppgifter från 5.000 svenska hushåll i sin årliga skostatistik. Den senaste undersökningen täcket perioden juli 06 till juni 07. Innan vi går in och…
Adidas är störst i Sverige på sportskor men Nike är störst bland kvinnor och utmanar Asics på löpartronen. Så kan den årliga statistiken från undersökningsföretaget NPD sammanfattas. NPD sammanställer försäljningsstatistik och uppgifter från 5.000 svenska hushåll i sin årliga skostatistik. Den senaste undersökningen täcket perioden juli 06 till juni 07.
Innan vi går in och tittar på andelar inom olika segment ska vi ta och studera prisutvecklingen på sportskor i Sverige. NPD har fått fram att snittpriset på sportskor ökade med fem procent, från 392 kronor per par till 411 kronor per par, det senaste året. Prisutvecklingen för olika märken var dock väldigt skiftande. Nike lyckades höja sitt snittpris mest genom att gå från 513 till 622 kronor per par, medan Puma hade ett sjunkande snittpris; från 546 till 481 kronor. Högst snittpris av sportskorna hade Asics med 896 kronor per par.
Sett till försäljningsvärde toppar Adidas med en marknadsandel på 13,3 procent. Tvåa är Nike med 11,2 procent och trea är Reebok med 7,2 procent. Alla tre märken i topp ökade sina marknadsandelar under den aktuella perioden. De som kommer därefter – Asics, Puma, Ecco och Salomon – har enligt NPD minskat sin marknadsandel.
I antal par ser tättrion ut på samma sätt, men Adidas drar ifrån i antalet sålda par och har i volym en marknadsandel på 10,0 procent följt av Nike med 7,4 procent och Reeebok 5,7 procent.
Uppdelat på kön ser marknadsandelarna ut så här:
Herr
Adidas 16,8 %
Nike 12,9 %
Asics 6,9 %
Reebok 5,7 %
Puma 4,9 %
Ecco 3,8 %
Dam
Nike 10,6 %
Reebok 9,7 %
Adidas 9,5 %
Asics 6,3 %
Ecco 5,8 %
Puma 4,3 %
NPD har även mätt marknadsandelarna inom segmenten löpning, fotboll och sportmode. Mest anmärkningsvärd är förändringen inom löpskor där Asics minskar sin marknadsandel från 28,7 till 22,7 procent. Detta samtidigt som Nike ökar sin från 17,8 till 22,8 procent vilket gör att de två märkena mer eller mindre skulle dela på tronen. Adidas hamnar trea med en andel på 15,2 procent.
Inom fotbollssegmentet redovisas bara siffrorna för Nike och Adidas eftersom NPD hävdar att Puma, Umbro och övriga har väldigt små andelar. Adidas toppar fortfarande med en marknadsandel på 37,9 procent, men Nike är tätt efter med en andel på 35,7 procent. Det betyder att tre av fyra fotbollsskor som säljs i Sverige kommer från antingen Adidas eller Nike.
Inom sport- och streetmodeskor, som är det största segmentet, topppar Adidas med en marknadsandel på 9,9 procent följt av Reebok (9,0 %), Ecco (7,1 %), Nike (5,5 %) och Puma (5,3 %)
Av: Martin Willners