Årets julklapp är en GPS. I alla fall om man får tro Handelns Utredningsinstitut (HUI) som i samarbete med Deloitte för 20:e året i rad har utsett årets julklapp. För att en produkt ska koras till Årets Julklapp ska en produkt uppfylla ett eller flera av följande kriterier: – Produkten ska representera den tid vi…
Årets julklapp är en GPS. I alla fall om man får tro Handelns Utredningsinstitut (HUI) som i samarbete med Deloitte för 20:e året i rad har utsett årets julklapp.
För att en produkt ska koras till Årets Julklapp ska en produkt uppfylla ett eller flera av följande kriterier:
– Produkten ska representera den tid vi lever i.
– Produkten ska vara en nyhet eller så ska det finnas ett nyväckt intresse för den under året.
– Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.
Enligt HUI har GPS-mottagaren på kort tid gått från att vara en dyr och svårhanterlig pryl till att bli en av elektronikhandelns verkliga storsäljare. Den har på några år snabbt nått ut till en stor målgrupp tack vare teknisk utveckling, sänkta priser och ökad användarvänlighet. Genom sitt sätt att förenkla resande och navigering speglar och möjliggör också GPS-mottagaren en global, flexibel och individualiserad resetrend – den har gått från att vara ett högteknologiskt försvarsredskap till en handhållen resekompis för alla. Produkterna för positionsbestämning och navigation står idag för en tiondel av hemelektronikbranschens totala försäljning och bara i Sverige ökade försäljningen av antalet GPS-mottagare med 138 procent 2006.
Bland tidigare års Årets Julklapp märks bland annat mössan (2003), mobiltelefonen (1994) och bakmaskinen (1988).
Av: Magnus Reithner