Fotbollslandslagen kvar hos Umbro

Svenska Fotbollförbundet (SvFF) och Umbro fortsätter sitt samarbete. Seger Uniteds (som distribuerar Umbro i Sverige) ägare New Wave Group har tecknat ett nytt avtal med SvFF som inkluderar dotterbolagen Seger United och Craft. Avtalet sträcker sig fram till slutet av 2012 och innebär bland annat att svenska fotbollslandslag kommer att bära Umbrokläder och Craftunderkläder under…

Svenska Fotbollförbundet (SvFF) och Umbro fortsätter sitt samarbete. Seger Uniteds (som distribuerar Umbro i Sverige) ägare New Wave Group har tecknat ett nytt avtal med SvFF som inkluderar dotterbolagen Seger United och Craft. Avtalet sträcker sig fram till slutet av 2012 och innebär bland annat att svenska fotbollslandslag kommer att bära Umbrokläder och Craftunderkläder under såväl tränings- som matchspel.

Umbro har varit materialleverantör till SvFF sedan 2003. Henrik Nyberg, försäljningschef på Seger United, ser det nya avtalet som en kvittens på att SvFF är nöjda med Umbros arbete och produkter.

– Dessutom är det givetvis strategiskt viktigt för oss som fotbollsleverantör att få fortsätta samarbetet. Det stärker trovärdigheten i det vi gör ut mot konsument, säger Henrik till Sportfack.

Under de år som Umbro har haft kontrakt med SvFF har försäljningen av de viktiga merchandiseprodukterna ökat väsentligt. Inte minst märktes det under förra årets VM-turnering då mer eller mindre varje svensk supporter på plats i Tyskland bar en gul landslagströja. Enligt Henrik är det två orsaker som ligger bakom den ökade försäljningen av merchandiseprodukter:

– Dels handlar det om att vi har tagit fram bra produkter men det handlar även mycket om att vi har tagit initiativ till olika marknadsaktiviteter som också har dragit upp försäljningen.

Nästa år är det åter dags för ett stort fotbollsmästerskap då EM avgörs i Österrike och Schweiz. Hur många replicatröjor och andra kringprodukter som Umbro hoppas sälja vill Henrik dock inte svara på.

– Det är inte officiella siffror. Men jag kan säga så mycket att ett EM-år gör ett stort avtryck i vår totala försäljning och är oerhört viktigt för oss.

Av: Magnus Reithner