Stadium 34:a i världen

Foot Locker är fortfarande världens största sportkedja, men Decathlon från Frankrike närmar sig och kan mycket väl passera under det här året. Siffrorna kommer från Sporting Goods Intelligence som gör den här statistiken varje år. Foot Locker omsätter hisnande 36,8 miljarder kronor, men de tappar mark mot resten av sportbranschen eftersom deras tillväxt bara var…

Foot Locker är fortfarande världens största sportkedja, men Decathlon från Frankrike närmar sig och kan mycket väl passera under det här året. Siffrorna kommer från Sporting Goods Intelligence som gör den här statistiken varje år.

Foot Locker omsätter hisnande 36,8 miljarder kronor, men de tappar mark mot resten av sportbranschen eftersom deras tillväxt bara var 1,7 procent 2006. Snittet för de 64 företag som är med i SGI:s lista var 11,7 procent.

Betydligt bättre utveckling har tvåan, franska Decathlon, som med etableringar i flera nya länder ökade sin försäljning med 8,1 procent. Trea är Dick’s Sporting Goods som nu har över 300 butiker i USA och som säljer allt från jakt till golf och supporterprylar.

Absolut högst tillväxt hade Bass Pro Shops, en amerikansk kedja med fiskebutiker, men deras tillväxt på 90 procent berodde till stor del på uppköp. Högst organisk tillväxt hade istället Academy Sports (USA) och Sports World (England).

Störst i Norden är norska Grevig med sin omsättning på 3,3 miljarder svenska kronor. Globalt hamnar de på 32:a plats och två placeringar längre ner hamnar Stadium. Finska Kesko hamnar på 41:a plats.

Den uppmärksamme noterar nog att Intersport och Sport 2000 saknas på listan. Det beror på att listan bara omfattar helägda och franchisebyggda kedjor. Intersport globalt hade förra året en omsättning på 62 miljarder kronor vilket gör dem till den i särklass största aktören på sportmarknaden. Deras tillväxt låg på 8,3 procent.

Av: Martin Willners