Kedjornas dominans blir bara större och större. Kedjorna har de bästa lägena, de har den modernaste inredningen och det är de som syns i TV-reklamen. Nu har de dessutom, genom Stadiums webbshop, tagit kommandot över internet. Många är oroliga över kedjornas frammarsch. Ska sporthandeln gå samma väg som elektronikhandeln med en handfull aktörer som alla…
Kedjornas dominans blir bara större och större. Kedjorna har de bästa lägena, de har den modernaste inredningen och det är de som syns i TV-reklamen.
Nu har de dessutom, genom Stadiums webbshop, tagit kommandot över internet.
Många är oroliga över kedjornas frammarsch. Ska sporthandeln gå samma väg som elektronikhandeln med en handfull aktörer som alla konkurrerar med lågt pris? Det finns en stor risk att det kan bli så och jag som ivrig förespråkare av mångfald är orolig. Samtidigt är jag imponerad över kedjornas arbete.
De svenska sportkedjorna har tagit branschen till en helt ny nivå de senaste fem åren. Butikerna är oerhört fräscha, medierna är fulla av deras budskap och sportens varumärken har aldrig varit starkare. Jag tror att även butikerna utanför kedjorna har haft nytta av kedjornas offensiv.
Kedjorna har satt ribban högt. Det innebär dock inte att en fristående butik inte har en chans att hänga med. Det krävs en hel del arbete, men de som antar utmaningen har alla möjligheter att lyckas stå emot kedjeinvasionen. Däremot tror jag inte att det håller att driva butiken på samma sätt som igår eller att ligga kvar med butiken på en sidogata.
Det gäller att analysera vad kedjorna gör bra – det är en hel del – och sedan föra över det till den egna butiken. Därefter kryddar du butiken med engagerade säljare, små evenemang och ett annorlunda sortiment.
I New York finns en butik som byter varumärke varje vecka. Ena veckan fylls butiken av Pumaprodukter, nästa vecka är de borta och istället är det Salomon som tagit över utrymmet, veckan efter det The North Face. Varje vecka är allting nytt. En sådan butik skulle jag vilja se i Sverige.
Kontentan i mitt resonemang är att kedjornas frammarsch inte är av ondo – det är precis tvärtom. De har lyft hela branschen till en helt ny nivå och det är något som gynnar alla. En kedjereaktion behöver inte betyda att alla faller samtidigt, det kan lika gärna betyda att alla reser sig. Lär av dem som är bäst i klassen och möt dem med samma medel. Fast lite bättre och mer personligt.
Vi ses
Martin Willners