Även om Europa fick se sig besegrade av USA vid årets Solheim Cup på Tylösand fanns det saker kring det europeiska laget att glädjas åt. Abacus, som designat Europas klädkollektion, vann Golf Europe Product Awards i kategorin Clothing Function vid golfmässan Golf Europe i München den 7-8 oktober. Mässan är den största i Europa och…
Även om Europa fick se sig besegrade av USA vid årets Solheim Cup på Tylösand fanns det saker kring det europeiska laget att glädjas åt. Abacus, som designat Europas klädkollektion, vann Golf Europe Product Awards i kategorin Clothing Function vid golfmässan Golf Europe i München den 7-8 oktober. Mässan är den största i Europa och Abacus fick priset för Pitchprogrammet, sina regnkläder i stretchtyg.
Golf Europe Product Awards kallas ofta golfbranschens Oscar, och juryn bestod av återförsäljare, oberoende branschföreträdare samt ledande golfjournalister. De kriterier som styrde juryns val var funktion, innovationsgrad, användarvänlighet och formgivning.
Abacus vinnande Pitchjacka är gjord i stretchtyg för ökad komfort och rörelsefrihet. Stretchen gör det också möjligt att kombinera god passform med en snygg siluett. Jackan har tejpade sömmar och en vattentäthet på 15.000 millimeters vattenpelare, avtagbara ärmar samt många justeringsmöjligheter. Även byxan är helt utförd i stretch, med slät front och elastisk baktill. Den har två framfickor och en bakficka samt dragkedja och velcro i benslutet.
Svenska Maria Hjort i Solheim Cup-laget var var entusiastisk inför kollektionen i allmänhet och regnkläderna i synnerhet:
– Aldrig tidigare har den europeiska Solheim Cup-kollektionen och arbetet med kläderna fungerat så bra som i år, sa hon precis inför Solheim Cups avslutande runda på banan i Tylösand. Särskilt regnjackan och regnbyxorna är överlägsna. Inte en enda gång har jag behövt jag ta av dem för att känna mig bekväm. Inte ens ärmarna, och det är ovanligt.
Av: Mattias Björklund