Golfmässsan lika bra som vanligt

Golfmässan i Jönköping 2-4 oktober var som vanligt en succé. Leverantörerna ställde i princip upp mangrant och golfbutikerna svarade med att komma till mässan. Vi såg även en hel del inköpare från de tre stora sportkedjorna. Till skillnad mot Swesport läggs det en hel del orders på golfmässsan. Mässan ligger i slutet av inköpsarbetet och…

Golfmässan i Jönköping 2-4 oktober var som vanligt en succé. Leverantörerna ställde i princip upp mangrant och golfbutikerna svarade med att komma till mässan. Vi såg även en hel del inköpare från de tre stora sportkedjorna.

Till skillnad mot Swesport läggs det en hel del orders på golfmässsan. Mässan ligger i slutet av inköpsarbetet och många av butikerna har sonderat utbudet i förväg och gör det sista jobbet på mässan. I många av båsen var orderskrivandet igång från morgon till kväll, framförallt gäller det konfektionsföretagen. När Elmia dessutom har ytor för en provisorisk driving range där de nya klubborna kan testas så blir mässan fullkomlig. Här är några kommentarer omårets golfmässa:

– Vi har haft fullt upp och har även fått en del nya kunder, säger Emma Lundin på Abacus. Vi är väldigt nöjda med mässan. Vi är också väldigt glada över att vi kommer in med vår golfkollektion på Stadium nästa år.

– Stundtals har det varit så mycket folk hos oss att jag fått köra produktgenomgångar med fyra butiker samtidigt, säger Magnus Nilsson på Amer Sports och Wilson Staff. Många har också berömt oss för vår nya monter.

– Kunder har kommit in och sagt ”Wow!” om vår nya golfkollektion, säger Morgan Heidenfors på H2O. Vi är i starten av vår golfsatsning och då är det kul att få sådana kommentarer.

En liten trend bland utställarna i år var att de hade tagit dit experter från sina utländska huvudkontor. Det ger dignitet åt mässan och det är alltid bästa att få information direkt ifrån källan.

En annan trend är att fler företag följer Taylormade och Callaway och tar fram en ny generataion av custom fit-vagnar. I vagnen finns klubbuhuvuden av olika loft och lie samt en uppsättning med skaft i olika längd och flex. Genom en smidig kopppling kan huvud och skaft kombineras på en mängd sätt för att den optimala kombinationen till varje spelare ska hittas. Det nya är att detta gäller även drivers och metall woods och inte bara järnklubbor som tidigare varit synonymt med custom fitting. Tobias Hankers på Sports Scandinavia berättade att de desssutom börjat med custom fitting på deras putter från Yes och Rife.

Sjävklart prisades även alla leverantörer som utmärkte sig i Sportfacks undersökning Årets Leverantör Golf. Christian Nilsson, vd på Galvin Green, var mycket stolt över att återigen utses till Sveriges bästa golfleverantör.

– Vårt mål är att vara nummer ett, säger Magnus. Vi har det till och med inskrivet i vår kvalitetspolicy. Vi studerar resultatet av undersökningen noggrant varje år och har satt in resurser för att förbättra oss där vi inte fick toppbetyg. Det är mycket bra att det finns ett verktyg för golfbranschen som mäter våra prestationer och där vi kan se att våra satsningar ger resultat.

Av: Martin Willners