”We never compromise” står det under Galvin Greens logo. För Växjöföretaget är det mycket mer än bara en slogan - det är hela affärsidén i en enda mening. I år tog den inställningen Galvin Green hela vägen till toppen av Årets Leverantör Golf.
Grymt för den ena, rättvist för den andra. Förra året förlorade Galvin Green med en tiondels poäng mot Acushnet i Årets leverantör Golf. I år är scenariot precis det omvända. Grymt för Acushnet, rättvist för Galvin Green. Efter fyra år på tronen får Acushnet abdikera. Ny kung är undersökningens första kung – Galvin Green.
Galvin Green vinner tack vare en imponerande jämnhet. De vinner fyra av de sju kategorierna och är tvåa i ytterligare två. Deras ”sämsta” gren är Efterfrågan där de når en mycket fin femteplats. Att lyckas så bra i alla delar av sin verksamhet är imponerande. Det betyder också att alla på företaget kan ta åt sig äran; företagsledningen för ett långsiktigt arbete, designers för säljande plagg, säljarna för bra jobb, lagerpersonal för utmärkta leveranser och alla inom Galvin Green för ett trevligt bemötande. Deras totalpoäng på 28,3 innebär att de får snittbetyget Bra vilket är en fantastisk prestation.
Även Acushnet passerar drömgränsen 28 poäng, men ändå räcker det bara till en andraplats i år. Det är ett mycket gott betyg åt hela golfbranschen. Jämfört med både cykel och sport har golf överlag högre siffror. Tillbaka till Acushnet som tar sin sjätte raka seger för Efterfrågan. Deras totalresultat för alla sex åren som Årets Leverantör Golf genomförts är minst sagt imponerande: 2-1-1-1-1-2.
Trea på årets lista är Röhnisch och det är deras bästa placering någonsin. Deras satsning på golf har slagit väl ut, det syns inte minst i Efterfrågan där de tillsammans med Peak Performance är det bästa konfektionsmärket. Röhnischs övriga starka sidor är Leveranser, Reklamationer och Säljstöd.
Det är svenskt även på fjärdeplatsen där Lanner Golf International huserar. Deras golfstrumpor har blivit ett begrepp och det är inte många golfshoppar som inte jobbar med dem. Två pallplaceringar blev det i år och deras fjärdeplats totalt är den bästa för Lanner i undersökningens historia.
Daily Sports har varit trea de två senaste åren, men trillar nu ner ett par placeringar till femte plats. De släpper dock inte greppet om kategorin Lönsamhet som de vinner för andra året i rad.
Två stora förändringar har skett på årets lista och båda är lika roliga. Den största är att Nike klättrar från 25:e till nionde plats. Den i särklass största förbättringen någonsin i Årets Leverantör Golf. Nike förbättrar sig i samtliga kategorier, men mest anmärkningsvärda är deras stora kliv inom Service och Leveranser. Så här stora förbättringar är ingen slump utan måste bero på policybeslut och uttalade mål. Vi får återkomma med ett längre reportage om vad som har hänt med Nike Golf under året.
Den andra klara förbättringen är Amer Sports som klättrar sju placeringar från 23:e till 16:e plats. Amer Sports har efter sammanslagningen med Salomon som mål att bli Sveriges bästa leverantör. Helt klart har deras satsningar gett resultat och det ska bli spännande att se fortsättningen.
Nikes och Amer Sport är inte de enda hårdvaruleverantörerna som klättrar på årets lista. Taylormade tar sig återigen in på listan och Callaway klättrar till en elfte plats. Till det kan läggas Professional Backup och Ping som båda tar sig in bland de tio bästa i år igen.